Online Appendix to the Paper: Hosting Media Bias
Evidence from the Universe of French Broadcasts, 2002-2020

Julia Cagé!, Moritz Hengel!, Nicolas Hervé?, and Camille Urvoy?®

ISciences Po Paris, 2Institut National de 1’Audiovisuel, *University of Mannheim

November 7, 2023

Contents

[A_Datasetl 2
IA.1 INA data coverage benchmark| . . .. .. ... ... ... ... ......... 2
[A.2 Sample definition| . . . . . . ... 4
[A.3 Classitying guests | . . . . . . . . . . . 4
[A.4 Other data on guests| . . . . . . . . . . . . 13
[A.5 Dataon journalists| . . . . . . . .. . o 16
[A.6 Additional details on the data constructionl . . . . ... ... ... .. ... .. 17

IB The French media and political landscape: Detailed Information| 18
[B.1 Public broadcasters|. . . . . . . . ... oo 19
[B.2 Private broadcasters] . . . . . . . ... 20
[B.3 Changes in media ownership|. . . . . . . . ... ... ... oL L. 23
IB.4 Pluralism and equal-time rules| . . . . . .. ... ... .. ... ... .. ... 24
[B.5 Political landscape| . . . . . . . ... 26

|C Additional tables and figures | 27
[C.1 Guest classificationl . . . . . . . . . oL L Lo 27
|C.2 Movers and stayers| . . . . . . . . ... 30
|C.3 Variance decomposition| . . . . . . . . . . .. ... e 33
IC.4 Channel effects over timel . . . . . . . . . . . . ... ... 36
|C.5 Changes in political time shares around the takeover| . . . . . . . .. ... ... 40
|C.6  Hosts staying or leaving around the takeover| . . . . ... ... ... ... ... 47
[C.7 Additional resultsl. . . . . . . . ..o 53



A Dataset

A.1 INA data coverage benchmark

We use another data source, Plurimedia, to benchmark INA data coverage. Plurimedia is a
company that collects metadata on scheduled television shows before they are broadcast, and
sells them to websites and magazines publishing television schedules. The data set includes
all shows, 24 hours a day, for all the television channels from September 2009 to December
2020. For each show, the data provide information on the channel, date, scheduled start time,
length and title.

Building on Plurimedia show classification, we devise 12 show categories: (i) newscasts,
(ii) shows about news and politics (interviews, in-depth analysis of specific news topics, etc.),
(iii) talk shows about politics (debates, news commentary with pundits or commentators),
(iv) entertainment talk shows (which also include infotainment talk shows such as late shows),
(v) entertainment shows (reality TV, home makeover shows, cooking shows, etc.), (vi) sports
shows, (vii) youth shows (cartoons, educational programs), (viii) games, (ix) performance
shows (concerts, plays, etc.), (x) fiction, (xi) documentaries, and (xii) other shows (weather
forecast, lottery, undetermined night-time programs, etc.).

Figure 77 depicts the time share of each television program category for the fourteen
television channels of our sample using Plurimedia data. Newscasts, shows about news and
politics, and talk showﬂ account for about a third of the total screen time. Panel (b) focuses
on these categories. The time share dedicated to newscasts has decreased from about 15%
to less than 10% between 2009-10 and 2019-20, and is now similar to that of political talk
shows, which accounted for less than 5% of the total screen time in 2009-10. E| This stylized
fact motivates our decision to study a broad range of shows, rather that only newscasts.

We match shows in Plurimedia data with shows in INA data, and determine for each
category the time share of shows that are in both datasets. Figure contrasts the coverage
of shows by type across Plurimedia and INA data. While newscasts, shows about news and
politics, and talk shows are nearly all included in INA data, only a subset of entertainment,
sports, youth programs and documentaries are covered. Most of the difference between INA
and Plurimedia data coverage can be explained by fiction shows. Overall, the figure shows
that INA data provides are broad coverage of shows that have hosts and guests, which makes
it ideal to measure political slant using guest speaking time shares. Notably, while most
studies in the media bias literature only focus on news shows, we cover a much broader range

of programs, whose total length far exceeds that of newscasts only.

'Many entertainment talk shows are infotainment shows. They also discuss recent news and political events,
and regularly invite politicians or activists. Such shows include Le petit journal or Touche pas & mon poste.

2In most of the analysis, we work at the “season” level. A season refers to a twelve-month period ranging
from September 1st to August 31st.



6 .8
H ' N
H I N
I '

8
& = = E™ B I-
: e TR TR TR TR T
F~—E 8= 0= 0= BE -
m || = . —--- =
] o S On M Mg NG Bp Ry Ep R
~ Iy ig g g gl
BIEREBIEIRIRIBIBINTET
o

1 P11 PI PI PI PI PI PI PI PI1 PI
2009-10 2010-11 2011-12 2012-13 2013-14 2014-15 2015-16 2016-17 2017-18 2018-19 2019-20

Newscast B News, politics Talk show, politics
I Talk show, entertain. Entertainment [l Sports

Youth I Game Show
I Fiction Documentary [l Other

(a) All programs

[0

8o i - §_B. 8- §- 8- 8-
@ - - = - =
] -— -z-----i
£ B BB B -
[ -_--

ptr PI PIL PI PI PI PI PI PI PI PI
2009-10 2010-11 2011-12 2012-13 2013-14 2014-15 2015-16 2016-17 2017-18 2018-19 2019-20

Newscast I News, politics Talk show, politics
I Talk show, entertain. Entertainment [l Sports

Youth I Game Show
I Fiction Documentary [l Other

(b) Excluding programs starting between 11pm and 5am
Notes: “P” refers to Plurimedia data, and “I” refers to INA data. The vertical bars show the breakdown of
programs by type for the 14 channels in our sample. Bars denoted “P” depict the time dedicated to programs
of each category, divided by the total screen time in the considered semesters as documented in Plurimedia
data. Bars denoted “I” depict the time dedicated to programs of each category in INA data, divided by the
total screen time in the corresponding categories in Plurimedia data. Shorter “I” bars reflect that some shows
are not documented in INA data.

Figure A.1: Data coverage comparison between Plurimedia data and INA data



A.2 Sample definition

Regarding television, we exclude channels that have only fiction programs (e.g. TFX, NRJ12),
music programs (e.g. CStar), or youth programs (e.g. Gulli). We also exclude channels that
were created later — this is the case of franceinfoTV, which launched in 2016 — and we exclude
channels that require subscription (e.g. Paris Premiere, Planete4). We do include Canal+
even though programs during some time slots are only available to subscribers. There are
however shows available for free around prime time that gather a substantial audience, which
is why we include the channel.

Regarding radio, BFM Radio and Radio Classique are not included due to scare coverage
in INA data.

A.3 Classifying guests

In this section, we provide details on the methodology we use to classify the guests in our
sample. We distinguish between politicians on the one hand, and politically-engaged non-

politicians, which we call PENOPs, on the other hand.

A.3.1 Politicians

To classify the politicians, we use several data sources:

e Arcadie project. The Arcadie project is an open data website that gathers information
on elected officials. For instance, their age, gender, profession, place of birth, spouse job,
electoral district, committee assigned to, social media accounts, etc. We collect data
on the group affiliation of MPs. Each year, they are supposed to pay a membership
fee to the parliamentary group they are assigned to. Some of them, when they switch
party during their term start paying their membership to another group. This is the
information we collect. This way we can track the party affiliation of MPs, who are

major political figures in the French political landscape.

e Elections data. We then collect election data for several elections: legislative elections
(National Assembly), senate elections, European elections, regional elections, depart-
mental elections and municipal electionsE] If candidates run by lists, we get all the
names on the list (European elections for example). One exception are municipal elec-
tions. Given some municipalities are very small, the last candidate on a municipal
election list almost never gets elected and never appears in the media. In this case, we
keep the top 5 candidates of each list in municipalities with at least 100,000 registered

voters, and the first on the list for municipalities with at least 20,000 registered voters.

3 Régions and départements are intermediate tiers of government in France. Municipalities are the lowest.



For elections, we consider candidates are affiliated to the party whose label they are run-
ning with three month before the election date (to account for the campaign period),
and three months before the end of the mandate (they might be running again with a

different affiliation).

e Government. We collect government members (ministres, secretaires d’etat, and di-

recteur de cabinet du president), and consider they are affiliated to the president’s party.

Next, for each person in a given month, we search the above mentioned data sets for
a political affiliation. We give some data sources precedence over others. The first one is
the Arcadie data set, as party affiliation is allowed to change within terms. Next, we use
legislative elections (National Assembly elections), Senate elections, and then whether the
person is in the government. Government data comes after legislative and senate elections
data because, sometimes, the government includes politicians from distinct adjacent parties.
For instance, politicians from the Green party have worked under the socialist president, while
not affiliated to the socialist party. We then use other election data sources in the following
order: European, regional, departmental, and municipal elections. If some politicians have

“holes” in their electoral careers, we extend their past affiliation in the future.

A.3.2 Politically-engaged non-politicians (PENOPS)

To determine the political leaning (if any) guests who are not politicians, we use data from
three different sources: (i) the annual summer meetings organized by political parties (univer-
sités d’été), (ii) think tank staff and contributors, (iii) endorsements of politicians in op-eds
published in the press. Our goal is to collect data on behaviors that we consider, when
aggregated, reveal the political leaning of a person. These behaviors are analyzed with a
probabilistic model in which the recurrence of such behaviors is considered indicative of a

given political leaning.

Summer meetings of political parties We collect data on the participants of political
party summer meetings. These meetings typically gather politicians and party executives
but also academics, media personalities, businessmen, activists, or union representatives. By
participant, we here mean people whose name was on the program and who were invited
to give a speech or take part in a round table. Although taking part in such events does
not imply that the person is affiliated to a party, we consider it is suggestive of the political
leaning of a person.

We collect data from various sources. For recent meetings, we retrieve the program on the
party website (typically, events from 2021 and sometimes 2020). For older events, we used the

Wayback machine search engine (Web archive). We also directly contacted parties and asked



them the program of their past meetings. Some answered positively to our requests and shared
copies of the programs from their own archives (UMP/LR, Modem and Les Verts/EELV).
Overall, we have an extensive coverage of the French political landscape: close to one
hundred programs (n=96), from the radical right to the radical left. It is to be noted, how-
ever, that the information was scarcer on the right than on the left: Parti socialiste, Parti
communiste and Les Verts/EELV nearly account for 50% of the programs (47, 51 if you in-
clude the more recently born LFI), while liberal parties account for 20% of the sample (18
programs for the Modem, UDI and LREM). Meanwhile, important right-wing parties such as
FN and UMP/LR account for less than 15% of the sample, with 12 programs retrieved for
the two parties combined. As a general observation, summer meetings of left wing parties
are large events directed at a substantial audience, reaching beyond the circle of political
activists, hosting hundreds of speakers from the party leadership and civil society; they are
also generally held every year. Right wing parties’ events are however different. Their audi-
ence is mostly restricted to political activists, and sometime include the youth section of the
party, with the goal of training young political activists and letting them meet important fig-
ures of the party. These parties hold summer meetings less regularly, with many blank years
(especially on presidential elections years), and there are less speakers. These discrepancies
may be explained by historical and ideological reasons, summer universities or large instruc-
tional events being a traditional tool of the progressive political forces to reach a broader
audience, as opposed to conservative parties centering on a network of local elites, without
needs of propagating their ideology to large segments of the population. For this reason, we
also collect data on the summer meetings of smaller right wing parties: Action Frangaise
(a nationalist and royalist micro-party), La Manif pour Tous (a political movement created
in opposition to same-sex marriage in 2013 which later transformed in a political party),
Chrétienté-Solidarité (a Catholic traditionalist political organization close to the National
Rally), Oser la France (Christian socially and economically conservative political movement),
Renaissance Catholique (traditionalist catholic political movement), Acteurs d’Avenir (Chris-
tian organization aimed at educating “tomorrow’s Christian leaders”), and La Convention de
la Droite (a summer meeting organized by radical right politicians to foster alliances with

traditional right-wing parties).

e La France Insoumise (radical left). 4 summer meetings, 2017-2020. Programs found

online.

e Parti de Gauche (radical left). 6 summer meetings, 2011-2013, 2015-2017. Online
and Wayback machine.

e Parti Communiste Francais (radical left). 11 summer meetings, 2008, 2009, 2011-
2020. Found with the Wayback machine.



Europe Ecologie Les Verts (greens). 20 summer meetings, 2002-2021. Received from

party’s archivists, and online.
Mouvement Républicain Citoyen (left). 6 summer meetings, 2008-2012, 2014.
Les Radicaux de Gauche (left). 2 summer meetings, 2018-2019. Online.

Parti socialiste (left). 16 summer meetings, 2002-2015 and 2020-2021. Received from

the Fondation Jean Jaures, and found with the Wayback machine
Le Vent se Léve (left). 2 summer meetings, 2018-2019. Online.

Mouvement Démocrate (liberals). 13 summer meetings, 2008-2020. Received from

party’s archivists, and online.
La République En Marche (liberals). 2 summer meetings, 2019, 2020. Found online.

Union des Démocrates et Indépendants (right). 3 summer meetings, 2018-2020.

Obtained from Wayback machine and online.

Union pour la Majorité Présidentielle/Les Républicains (right). 9 summer
meetings, 2003, 2006, 2008, 2009, 2011, 2015, 2017, 2020, 2021. Received from party’s

archivists.

Acteurs d’Avenir (right). 11 summer meetings, 2010-2015 and 2017-2021. Online
and Wayback machine.

Osons la France (radical right). 3 summer meetings, 2018-2020. Online and Wayback

machine.

La Manif pour Tous (radical right). 7 summer meetings, 2013-2019. Online and
Wayback machine.

Chrétienté et Solidarité (radical right) 10 summer meetings. 2008-2013, 2015, 2016,
2019, 2021. Online and Wayback machine.

Front National/Rassemblement National (radical right). 3 summer meetings,
2011, 2013 and 2016. Found with the Wayback machine.

Convention de la droite (radical right). 1 summer meeting, 2019. Online.

Action Francaise (radical right). 4 summer meetings, 2017-2019, 2021. Found online.



Think tanks Next, we collect data on staff members and contributors of think tanks. Many
intellectual figures, pundits, or more generally policy commentators regularly contribute to
think tanks publications. These publications can be long and detailed reports, or posts on
recent news events on the think tank’s website. Our goal is to collect the name of contributors
and staff members as, plausibly, choosing to associate one’s name with a think tank reflects
some form of political alignment.

We start by identifying the main French think tanks. To do so, we start with the list
compiled by the Open Think Tank Directory, and sort them according to their number of
Twitter followers, as documented in the data set. We focus on think tanks that have more
than 5,000 followers, as others are generally really niche. We then discard the think tanks
that do not have a web site, or that have no publications. It is the case of, for instance,
the Fondation Danielle-Mitterrand - France Libertés that mostly raises funds and financially
supports targeted projects. We also discard think tanks that can be assimilated to research
centers (INRAE, CERI, etc.) and do not exhibit a particular political leaning, or that are
affiliated to an administration (France Stratégie, CEPII, etc.) as their leaderships change
with elections. We also do not consider very recent think tanks, such as Hemisphere Gauche,
Institut La Boétie (both created in 2020). We decided to include all organizations, whether
a foundation or a non-profit organization, whose stated goal is to inform the political debate
and which, for that purpose, produces reports and (or) organizes conferences. Some of these
think tanks are generalists, others focus on economic, geopolitical, judicial or environmental
issues for example.

For each think tank, we map them to political parties based on several criteria. First,
founders or top management staff are sometimes clearly politically involved. For instance
the Fondapol’s founder, Jérome Monod, was the cabinet director of Jacques Chirac, and its
current director, Dominique Reynié, is a right-wing elected official. The Fondation Gabriel-
Péri, named after a communist politician, was created by the Communist Party itself. Terra
Nowva was created by Olivier Ferrand, a Socialist Party executive. Next, we rely on the think
tank’s own stated goal. For example, Polemia, founded by far-right politician Jean-Yves Le
Gallou, claims on its “About us” that its work is structured around “identity defense, criticism
of oligarchy, and media tyranny,” which are typical of the far right rhetoric. ATTAC, a radical
left organization, states that it fights for “social and environmental justice and conducts
actions against the power of finance and multinational companies,” which in this case is
ideologically typical of radical left movements. We also study the funding of these think
tanks. We have data on which organization members of parliament decided to grant part

of their discretionary budget line (known as réserve parlementaire) toE| Finally, we collect

4This dataset is called “Reserve Parlementaire” and is available from 2013 to 2017. We look at the party
affiliation of the MPs who granted money to think tanks drawing from their own budget line that they can use
at discretion for either fund non-profit organizations or local governments.



the Twitter handle of each think tank and of members of parliaments. Using simple retweets
(retweets without comments), we situate each think tank in the French political space. This
is illustrated in Figure If, with these methods, the political positioning of think tanks
is still ambiguous, or if they do not seem to be politicised, then we consider they are not

political and do not classify them.

Figure A.2: Think tanks projected on the French political Twitter space

@i_montaigne

.:°.‘, . Nb. tweets
@_terra_nova o “s@robert_schuman (log scale)
\- Bt e 10K
000 0 *° e 100K
. (L] ] e 1M
. d '/. ¥ figt Pct. polarized
@j_jaures——=  @glthinktank @ifrap - P
%3 . ° / accounts
° 9
e, 1.0
®
o ° [}
0.5
@fondatiopecolo @fongarespublica. @ithomasmore 00
greens S o ® ’
. . \ °
radical left / /
@atterres 1 radical right
@attac_fr @_polemia

We then collect data on staff members and contributors. For staff members, we use the
think tank’s web page “Our team” (or the equivalent). Using the Wayback machine, we collect
all the names of people on this web page for every year since 2002, or for as many years as
possible. For contributors, we scrape publication title, dates and authors. Table reports
the list of think tanks for which we collect data, their creation date and political family. The
next two columns present the number of staff members and contributors that we found for
each think tank. The same person can be counted several time is she has been part of the staff
for several years, or contributed to several publications. For some think tanks, no staff was
found. It is the case of Polemia, which does not disclose this information on its website. For
some think tanks, there are no contributors (Fondation Copernic, Fondation pour la Nature
et 'Homme, and The Shift Project). That is either because all publications are not signed at
all, or signed as a team (Copernic). Sometimes, the format of publication being very ad hoc
and different each time, we were not able to scrape author names (Fondation pour la Nature
et 'Homme and The Shift Project). In the last two columns, the Table reports the number of
occurrences of staff members and contributors that were matched with INA data. The figures

are always smaller, which is because people never appearing in the media. Overall, we match



nearly 9,000 occurrences of staff members, and more than 18,000 occurrences of contributors.

Endorsements in newspapers We collect the names of people who signed opinion pieces
in newspapers in which they endorse a candidate running in the first round of the presidential
elections. Such opinion pieces are generally signed by several persons and detail the reasons
why they support a given candidate. We only focus on endorsements published before the
first round. Voting decisions as stated between the first and second round of elections might
be driven by the willingness to defeat the opponent (especially when a radical right politician
qualified in the second round, as in 2002 and 2017), rather than real endorsement of the

candidate’s platform and values.

Combining party meetings, think tanks and endorsements data We finally combine
the data described above in a probabilistic model. Using the Chapel Hill Expert Survey, we
place each political family on a left right scale, ranging from 0 to 100. Each behavior (summer
meetings attendance, think tank participation, and endorsement) is mapped to a political
family, and is attributed a left right score between 0 and 100. For each behavior, we extend
it temporally with a decay using an asymmetric Gaussian distribution: its intensity decays
very fast before the event, and slowly after. When the intensity slips below a threshold, we
consider the individual in unaligned.

When an individual has taken part in events matched to distinct families (for example,
attended summer meetings of the Green party, and contributed to a socialist think tank), we
compute a decay-weighted average of her left-right placement. In the end, we discretize this
left right placement using the midpoint between political families. For example, if in a given
month, an individual has a left-right placement of 40, then we consider she belongs to the
party whose left-right placement is the closest.

Figure illustrates the procedure for Daniel Cohn-Bendit, a Green politician who was a
member of the European Parliament from 1994 to 2014. The x-axis represents time, the y-axis
the left-right scale, from 0 to 100. Yellow lines correspond to the midpoint between political
families’ left-right placement as computed from the Chapel Hill Expert Survey. They define
each political family’s political space over time. Blue lines are contour lines of the asymmetric
Gaussian distributions. Red dots represent the monthly weighted average of the political

placement on the left-right scale, and green dots represent the variance of the placement.

A.3.3 Precision of time share measure

To check how much our time share measure — emission length divided by the number of guests
— captures actual variation in time shares, we rely on a subset of shows for which we have

data from a facial recognition algorithm provided by Petit et al. (2021). They develop a tool

10



Figure A.3: Political classification using endorsements, party events and think tanks

100 -

75~

0.125
0.100

50- 0.075

polarization

0.050
0.025
0.000

25-

0 50 100 150 200
month

to recognize image frames of guests on television, allowing us to proxy the actual screen time
presence of a person in a show with the number of recognized frames. This measure itself
is a proxy for actual speaking time shares. First, one frame can correspond to 1-3 seconds
since they are cut as a function of changes in the image statics on screen. Second, screen time
presence of a face of a person does not always coincide with speaking, as sometimes people’s
faces are superimposed while another person is speaking. This measure is still very granular
on the show level. We restrict the analysis to shows for which all guests are in their dictionary
and can be detected, leaving us with a sample of 1177 shows.

Figure [A74] shows the correlation between the actual screen time presence as proxied by
recognized image frames with our naive measure of speaking time. The left panel compares
imputed levels of speaking time. In levels, the naive measure explains 10 % of variation in
image frames, and the slope suggests that one additional minute in our measure translates
into 6 more image frames of a person in a show (18 seconds).

The right panel correlates relative screen time presence of a guests with our outcome, the
native relative speaking time share of a guest in an emission. Our measure explains 87.3 %
of the observed variation in screen time presence with a slope of 1, making us confident that

our measure proxies screen time shares sufficiently well.

A.3.4 Manual checks

In a last step, we manually check that guests accounting for the largest time share for each
channel-season are correctly classified. For each of them, we check whether their identity and

political affiliation are consistent with the profession listed in the INA data set, as well as

11



Estimated time share vs. screen time presence

Levels Shares

# guest image frames

/

/|

# guest image frames/ # frames in Emission

g //
— v
,-»'/
Emission length / # guests 1/# guests
Regression results: R2 =.101, N = 1173, slope: 6.772 Regression results: R2 = .873, N = 1173, slope: 1

1 frame ~ 1-3 seconds. Conditional on guests being in facial dictionary.

Figure A.4: Political classification using endorsements, party events and think tanks

the data sources on political activity. One source of errors is the presence of homonyms. The
concern is that frequently invited guests who are not described as politicians in the INA data
(e.g. cooks, comedians, etc.) share the same name as local politicians, and are mistakenly
politically classified in consequence. For example, Isabelle Mercier, the Canadian poker player,
appeared for 121 minutes on the channel ARTE in 2006-2007. She was mistakenly classified
as ‘radical left’ for she had an homonym who was part of the staff of the think tank ATTAC
(Association for the Taxation of Financial Transactions and for Citizens’ Action) at that time.
Manually checking the consistency of data sources allowed to correct this error. We proceed
as follow: for the guests accounting for more than 1 percent of the political time share at the
channel-season level (1,216 distinct individuals), we manually check whether homonyms exist
in the INA data set, what the profession of the guest is, as reported by the INA, the source
that allowed to classify the guest (regional elections, think tanks, etc.) and check whether
the sources are consistent. If not, we further check at the show level whether the identity of
the guest matches the identity of the person politically involved. If needed, we further check
online whether a given individual has indeed taken up an active political role. As a result, for
each individual-month pair of top guests, we either remove the political classification if the
initial classification was incorrect and the guest is not politically active, correct it, or leave it

unchanged if correct.

12



A.4 Other data on guests

In addition to political classification, we use several data sources to describe guests demo-

graphic and professional characteristics.

A.4.1 1INA data

We first use INA data which, for each individual, provide a short description of the guest
profession, her gender, her year of birth, and her country. For gender, INA data indicate
whether the person is male or female. Table 7?7 plots the share of women across seasons,
for all appearances, and only for appearances that we classify politically. It has increased
between 2002 and 2020, from 18% to 27%.

INA data also provide a short description of guests’ age and profession. This information
is rather general (“politician” rather than “mayor of Paris” for instance) and not time-varying.
If an individual however had several professions during her career, both are generally detailed.
For example David Douillet, a judo gold medalist who later became Minister of Sports, has
“judoka, politician” listed as profession. We then classify professions into groups by search-
ing keywords in the guest description. A given guest can fall in multiple categories if her
description contains keywords corresponding to distinct categories. The categories are the

following:

e Politicians: “homme politique,” “femme politique,” and “personnalité politique.”

e Activist: union leader, think tank director or member, foundation director, NGO

director, etc.

e Media: any profession related to the media and publishing sector.

Journalist: journalist, reporter, editor, newspaper director, etc.

Director and producer: director, producer, assistant producer, film editor (“mon-

teur”), audiovisual technician, etc.
— Host
— Opinion: columnist, critic, etc.
— Writer: writer, novelist, poet, essayist, etc.
— Director: publication director, program director, production director, channel

director, etc.

e Business and finance: businessman, CEO, market analyst, banker, asset manager,

etc.

13



e Administration: senior civil servant (“haut fonctionnaire”), supreme court, diplomat,

military officer, judge, magistrate, etc.
¢ Entertainment.

— Cinema and theater: actor, actress, stage director, screenwriter, etc.

— Music: singer, musician, songwriter, opera singer, DJ, etc.

Dance: dancer, choreographer, etc.

Pictorial arts: painter, photographer, etc.

Festival: festival director, etc.

Other: clown, magician, model, Miss France, etc.

e Sports.

Football

Rugby

Tennis
— Cycling
— Etc.
e Pundits. It should be noted that people classified with these key words re far from all
being academics. Some of them hold PhDs and now work in consulting or think tanks,

others for example are described as economist because they have written books about

economic issues.

— Social sciences and humanities: economist, sociologist, political scientist, geopol-

itics specialist, demographer, philosopher, historian, archaeologist, etc.

— Hard sciences and medicine: medical doctor, surgeon, climatologist, physicist,

chemist, etc.

e Polls and communication: opinion polls, communication consultant, publicist, etc.

We have data on profession for 88% of appearances, and 81% of guests are classified is at
least one category. Figure depicts the appearance share of guests in each category.
A.4.2 Wikidata

We also use Wikidata to collect data on people in the INA data set (journalists and guests). We
collect data on: date of birth, place of birth, education, profession, employers and citizenship.

The procedure is as follows: for each name in our data set (first name and last name), we

14



Figure A.5: Guests of the shows: Profession, 2002-2020

3
0.25 0.25
25
n
)
[&]
C
T 2
S
o
)
oy
®© .15 0.3
5 0.12 0.11
o
8 A
%)
05
0
Politics B Media/publishing
Entertainment [ Academics/Pundits
Sports B Activism

[0 Other B None

Notes: The figure plots the profession of the invited guests a a share of the appearances. The data covers
the time period ranging from January 1st 2002 to December 31st 2020. It includes the following 14 television
channels: TF1, France 2, France 3, Canal+, France 5, M6, ARTE, C8/D8, TMC, France 4, BFM TV, I-
Télé/CNews, LCI, LCP/Public Sénat, and 8 radio stations: France Inter, France Info, France Culture, and
RTL, RMC, Europe 1, Radio Classique, and BFM Business.

search Wikidata and get the top 10 results, of which we discard those that are not an instance
of “human” (i.e. a book, a place, etc.). For each name, we get between 0 and 10 results.
We then merge each Wikidata search result with the INA dictionary of name (thesaurus)

and assess match quality. To do so, we create a score. A match’s score is obtained as follows:

e Whether the first name and last name match. While the first Wikidata result might
refer to the right person, the second might refer to a sibling or parent. There might be
false negatives if the person uses a different name (Léa Salamé vs. Hala Salamé), or

only their first name (Arthur, Magloire).
e Whether the birth year matches. Unfortunately, birth year is often missing in INA data.

o Whether the birth year is plausible. We give a higher score to Wikidata matches whose

15



birth year is in the top 90% of the distribution (born after 1937). It helps discard people
who have common names and have a homonym in history (military officer in the 19th

century, etc.)
e Whether the gender matches.
e Whether the country of citizenship matches.

e Whether there is overlap between, on the one hand Wikidata label and profession strings,

and profession in INA data.

For each name, we keep the Wikidata match that has the best score. In case of tie, we keep
the highest ranked in the Wikidata search results (likely more famous). We then drop all
search results in the bottom decile, as the low score often indicates that most data fields were
missing, and assessing the match quality is impossible. Of the about 40,000 with at least 10
appearances that were searched in Wikidata, we find 21,048 valid matches, a fraction of them

being journalists.

A.5 Data on journalists

INA data, as for guests, also provide information on journalists characteristics (gender, year
of birth, country). Similarly, we collect data from Wikidata and match is to our data set for
both guests and journalists. Because, in the case of journalists, we are particularly interested

in their work experience, we additionally collect data from Les Biographies.

Les Biographies Data on journalists come from the online version of a publication, akin
to Who’s Who, which contains concise biographical information on notable people in France.
Each notice generally indicates the date and place of birth, the education and professional
career (position, firm, start and end date) of the considered individual.

We focus on hosts and journalists, and for this reason we only retrieve notices of people
related to the media industry. To do so, we use a key word search on the Les Biographies
website using a premium account. The key words refer to channel names or media groups.
They are the following: Arte, BFM, BFMTV, C8, Canal +, CNews, Europe 1, France 2,
France 3, France 4, France 5, France Bleu, France Classique, France Culture, France Info,
France Inter, France Télévision, I-télé, Groupe Les Echos, Groupe RTL, Groupe TF1, Groupe
M6, Lagardere Active, LCI, M6, Mediawan, NextRadioTV, Radio France, RMC, RMC Sport,
RTL, TF1, TMC, Vivendi, and W9. We collect the notice content of any person whose
description contains at least one of these tokens.

We then focus on the career of these people. For each job entry, we disentangled the firm

from the job title, and the classified job titles into several categories.

16



e Journalists and hosts. This category is broadly defined and refers to all positions related

to the media content: journalist, reporter, host, editor, columnist, etc.

e Participants. This category gathers people who regularly participate in shows, typically

talk shows or debate shows.

e Top executives. It includes people that have a C-level position in a media outlet (CEO,

CFO, etc.). We also create a dummy variables for whether the person was the CEO.

e Others. It generally includes people whose job is neither C-level, nor directly related to

content creation, like for instance head of marketing, head of advertising, etc.

As aresult, for each person that has a notice on Les Biographies, we have his or her professional
time line, with the duration of each position, the firm, and the job type. Of course, young
hosts or journalists, that rarely appear on screen are less likely to have a Les Biographies

notice. Overall, we collect data on 5,001 individuals.

A.6 Additional details on the data construction

We winsorize show length to the 99th percentile (180 minutes) to avoid time shares to be

driven by outlying shows whose length may be mis-measured.

17



B The French media and political landscape: Detailed Infor-
mation
As of today in Metropolitan France, there are 30 national digital terrestrial television channels:

7 public channels, 18 free national private channels, and5 national pay channels. Table

describes these channels.

Table B.1: French national digital terrestrial television channels

Ownership Audience share
# Channel Sample Free/Pay Creation 2002 (or inception) 2020 2002 2007 2020
1 TF1 Yes Free 1935 Bouygues Bouygues 327 307 19.2
2 France 2 Yes Free 1964 Public Public 20.8 18.1 14.1
3 France 3 Yes Free 1972 Public Public 164 141 94
4 Canal+ Yes Mixed 1984 Canal Plus Bolloré 3.7 3.4 1.2
5  France 5 Yes Free 1986 Public Public 2.3 3.3 3.5
6 M6 Yes Free 1987 Bertelsmann Bertelsmann 13.2 11.5 9.0
7  Arte Yes Free 1992 Public Public 1.6 1.8 2.9
8 C8 Yes Free 2005 Bolloré Bolloré — 0.2 2.6
9 W9 Free 2009 Bertelsmann Bertelsmann - 0.9 2.6
10 TMC Yes Free 1954 AB & Bouygues Bouygues - 1.2 3.0
11 TFX Free 2005 AB Bouygues - 0.6 1.6
12 NRJ 12 Free 2005 NRJ NRJ 0.4 1.3
13 LCP Yes Free 2000 Public Public - - -
14 France 4 Yes Free 2005 Public Public - 0.4 1.2
15 BFM TV Yes Free 2005 Weill Altice - 0.2 2.9
16 CNews Yes Free 1999 Canal Plus Bolloré - 0.3 1.4
17 CStar Free 2005 Lagardere Bolloré - 0.4 1.1
18  Gulli Free 2005 Lagardere & Public Bertelsmann 0.8 1.3
20 TF1 Séries Films Free 2012 Bouygues Bouygues - - 1.8
21 L’Equipe Free 1998 Amaury Amaury - - 1.3
22 6ter Free 2012 Bertelsmann Bertelsmann - - 1.7
23  RMC Story Free 2012 Diversite TV Altice - - 1.5
24  RMC Découverte Free 2012 Weill Altice - - 2.3
25  Cherie 25 Free 2012 NRJ Group NRJ Group - - 1.1
26 LCI Yes Free 1994 Bouygues Bouygues - - 1.2
27  Franceinfo Free 2016 Public Public - - 0.7
41 Paris Premiere Pay 1986 Paris & L. des eaux Bertelsmann - - -
42 Canal+ Cinéma Pay 1996 Canal Plus Bolloré - - -
43 Canal+ Sport Pay 1998 Canal Plus Bolloré - - -
Planete+ Pay 1988 Canal Plus Bolloré - - -

Total sample viewership 90.7 85.2 71.6

Notes: Audience data from Mediametrie. Data is missing either when the channel did not exist yet, or when
Mediametrie reports did not display the information (mostly for smaller channels).

Our dataset covers the period 2007-2018, and 23 different television and radio channels
that we describe in turn in this section. We also provide in this section to give a sense of the
relative importance of these different channels aggregate figures on their audience in March
2021.

18



Table B.2: French radio stations, excluding music only and local stations

Ownership Audience share

Station Sample Creation 2002 2020 2003 2020
France Inter Yes 1947 Public Public 9.8 14.7
France Info Yes 1947 Public Public 4.9 4.7
France Bleu 1947 Public Public 5.7 5.8
France Culture Yes 1947 Public Public - 2.7
RTL Yes 1933 Bertelsmann Bertelsmann 11.5 12.6
Europe 1 Yes 1955 Lagardere Lagardere 7.8 3.9
RMC Yes 1943 Weill Altice 2.8 5.3
Radio Classique 1983 LVMH LVMH - 2.4
BFM Business 1992 Altice Altice - —

Audience share of non-local, non-music only stations - 54.9

Audience share of our sample 36.8 46.3

Notes: Audience data from Mediametrie.

B.1 Public broadcasters

In France, there are 9 public television stations: France 2, France 3, France 4, France 5,
France O, Arte, and LCP-Public Sénat. Our dataset includes information for the FIVE main
channels: France 2, France 3, France 4, France 5, and Arte. The audience share of France 2
in March 2021 was 14.4%, the one of France 3 9.1%., and the one of France 4 O.Q%EI

We also have information for 4 public radio channels: France Bleu, France Culture, France
Info and France Inter, which are the four main public radio stations with news programs. The
audience share of France Inter in November-December 2020 was 14.7%, the one of France Info
4.7%, and the one of France Bleu in 5.8%. (The remaining channels are France Musique, Fip,
and the Mouv’.)

Appointment of public media groups directors The French public broadcasting service
is made of France Télévision for television on the one hand (i.e. in our dataset France 2, France
3, France 4, France 5, and franceinfo TV), and Radio France for radio on the other hand
(France Culture, France Info, and France Inter). As of today, the heads of France Télévisions
and of Radio France are appointed by the ARCOM. However, this has not always been the
case during our period of interest. Indeed, between 2009 and 2013, a law gave the President
of the Republic the task of appointing the president of France Télévisions, after receiving the
assent of the ARCOM. This law was strongly criticized for it places the nominally independent

public sector media under direct state control. In 2013, this provision was reversed and the

5In comparison, the audience of France 5 was 3.3%; the one of Arte 2.9%.

19



authority of the ARCOM to name the director of France Télévisions restored (see e.g. Benson
et al., 2017).

B.2 Private broadcasters

Regarding private television, our dataset covers all the channels which have at least some
news programs, i.e. C8/D8, Canal +, M6, TF1, and TMC.

It excludes those channels whose focus is only on entertainment: CStar that devotes more
than 75% of its airtime to music; Gulli, aimed primarily at children aged 4 to 14; NRJ TV
mainly devoted to music and culture; TFX; W9 whose airtime is mostly devoted to music; TF1
Séries Films that is is dedicated to audiovisual fiction and cinematographic works; L’Equipe
that is devoted to sport; 6ter; RMC Story; RM Découverte, a documentary channel dedicated
to discovery and knowledge.; and Chérie 25 focused on magazines and documentariesﬁ

Our dataset also includes the 3 24-hour news channels: BFM TV, CNews/I-Télé, LCI,
as well as 4 private radio channels broadcasting news programs: FKurope 1, RMC, RTL, and
Radio Classique. Europe 1, RMC, and RTL are the three private generalist radio services in
France.

These different television channels and radio stations have changed hands a number of
times during our period of interest. For the sake of the presentation here, we regroup them

depending on their shareholder.

Groupe TF1. TF1, which was a public channel at the time of its creation, became private
in 1987 after its acquisition by Bouygues (an industrial group specialized in construction, real
estate development, telecommunications, and transportation). As of today, Bouygues owns
43.90% of the channels’ capital, the rest of the capital been divided as follows: 28, 80% floating
stock abroad, 20,00% floating stock in France, and 7,30% for TF1 employees (TF1 shares
are listed on the Premier Marché of the Paris Stock Exchange — Euroclear code 005490). The
audience share of TF1 in March 2021 was 20.5%.

LCI was launched in 1994 on behalf of the media group TF1 as a pay television channel.
It became a free channel in 2016. It is still owned by the “Groupe TF1”. The audience share
of M6 in March 2021 was 1.1%

The Groupe TF1 also owns the channel TMC. Launched in 1954, TMC is selected in 2003
by the CSA to be broadcast free-to-air on preselection No. 10 of the free TNT. This allowed
it to obtain maximum coverage of the French territory as soon as it was launched on TNT in
2005. In 2005, the Goupe TF1, together with the Groupe AB (a business group in the field of
broadcasting), bought the capital shares owned by Pathé in the channel (80% of the capital,

SFurthermore, these television stations tend to have a rather low audience: 2.5% for W9; 3% for TMC;
1.6% for TFX; 1.1% for NRJ12; 1.1% for CStart; 1.1% for Gulli; 1.6% for TF1 Séries Films; 1.5% for L’Equipe;
1.5% for 6Ter; 1.4% for RMC Story; 2% for RMC Découverte; 1.2% for Chérie 25.

20



the remaining 20% been owned by the Principality of Monaco. In 2010, the Groupe TF1
bought the shares owned by the Groupe AB (a transaction allowed by the CSA). In 2016,
the Groupe TF1 finally bought the capital shares owned by the Principality of Monaco and
became the unique shareholder of TMC.

Groupe M6. M6 (Métropole Télévision) was launched in 1987. 48.26% of its capital is
own by the “SA Immobiliere Bayard d’Antin”, i.e. RTL Group (Bertelsmann). The rest of
the capital is divided as follows: 7,24% is owned by the “Compagnie nationale & portefeuille”
(a family-owned professional shareholder), and 43.35% corresponds to floating stock. The
audience share of M6 in March 2021 was 9.5%

RTL Group (Bertelsmann) also owns the radio station RTLD The audience share of RTL
in November-December 2020 was 12.6%.

NextRadioTV. NextRadioTV, founded in 2000 by Alain Weill, is a company consisting
of BFM TV and RMC. In 2015, Altice (a multinational telecommunications corporation
founded and headed by Patrick Drahi, and the parent company of SFR) bought 49% of
NextRadioTV, 51% of the capital been still held by Alain Weillﬁ In 2016, SFR Group / Altice
took exclusive control of Groupe News Participations, which holds 99.7% of NextRadioTV’s
capital (a transaction permitted in 2017 by the competition authorityﬂ and approved in 2018
by the CSA).

BFM TV was launched in 2005 by NextRadioTV. As of today, 100% of the capital of
BFM TV is owned by NextRadioTV whose 99.7% of the capital is owned directly or indirectly
by the company “Groupe News Participations” (GNP), 99.7% of the capital of the latter being
owned by “Altice Content Luxembourg”, i.e. SFR (Patrick Drahi). The audience share of
BFM TV in March 2021 was 2.8%

NextRadioTV also fully owns the private radio station RMC. RMC, founded in 1943,
was bought in 2001 by NextRadioTV. The audience share of RMC in November-December
2020 was 6.1%.

Groupe Canal Plus. As of today, the “Groupe Canal Plus” is made of the following
television channels: Canal+, C8, and CNeWSE A limited company, the “Groupe Canal Plus”
is itself 100% owned by Vivendi. Since 2015, the “Groupe Bolloré” (with Vincent Bolloré) is

"Founded in 1933 as Radio Luxembourg, the station’s name was changed to RTL in 1966. It broadcast
from outside France until 1981, because only public stations had been allowed until then. In 1981, privately
run radio stations were allowed to broadcast in France and RTL has since then broadcast in France.

8 As part of this operation, two new companies were created: one the one hand, News Participation, which
owns NextRadioTV — 51% controlled by Alain Weill and 49% by Altice —, and on the other hand, Altice
content, whose goal is to invest in media companies.

9décision n° 17-DCC-76 en date du 13 juin 2017.

10 A5 well as CStar that is not included in our sample given it is not a generalist channel.

21



the main shareholder of Vivendi with 26.28% of the capital (all the other shareholders own
less than 5% of the capital).

C8 (formerly Direct 8 — D8) was launched in 2005 by Vincent Bollor@ and bought by
the “Groupe Canal Plus” in 2011. As of today, 100% of the capital of C8 is owned by the
“Groupe Canal Plus”. The audience share of C8 in March 2021 was 2.7%.

CNews (formerly I-Télé), a 24-hour news channel, was launched in 1999 by the “Groupe
Canal Plus”. Initially a subscription-based television services, it is transformed into a free
channel as of its arrival on French digital terrestrial television in October 2005. 99.8% of
CNews is owned by the “Groupe Canal Plus SA” (the remaining 0.20% been owned by Canal+
Finance SA). The audience share of France 2 in March 2021 was 1.9%.

Canal+ was launched in 1984 as the first French premium television (and the first private
national television companylzb At the time of its launch, its main shareholder was the
“Groupe Havas”, a publicly-traded company whose main shareholder was the State itself.
The capital share owned by Havas — the company was privatized in 1987 — in Canal Plus
progressively decreased, and in 1987 the channel was listed on the stock exchange. At the
time, its two main shareholders were Havas and the Compagnie Générale des Eaux. E

The audience share of Canal+ in March 2021 was 1.1% (but remind that Canal+ is a

premium television channel).

Europe 1 Europe 1 is a privately owned radio station created in 1955, owned and operated
by Lagarere since 1974 (Lagarere SCA at the beginning of the period, Lagarere Active as of
today). The audience share of Europe 1 in November-December 2020 was 3.9%.

HThe official creation of the channel took place in 2001, with a number of tests. It was officially launched
in 2005 with the “Télévision numérique terrestre” — digital terrestrial television platform.

12T 1984, the government initially granted Canal-Plus a public service concession for twelve years. The
concession was renewed in 1994.

3More precisely, in 1984, more than 60 percent of the capital of the channel was held by state-controlled
shareholders: Havas (42.13%) and nationalized banks (the Société Générale, the Banque Nationale de Paris
(BNP), the Crédit Lyonnais, the Crédit Commercial de France (CCF), and the Banque Régionale d’Escompte
et de Dépdt (Bred), 18.18 % in all).The other (private) shareholders were the Compagnie générale des eaux,
L’Oréal, the Garantie Mutuelle des Fonctionnaires (GMF) (5%) and the regional daily newspaper Ouest-France
(1.66%). Agence Havas, while remaining the largest shareholder in Canal Plus, held only 25% of its capital at
the end of March 1986, through a number of capital increases and the sale of 12.5% of its shares. Furthermore,
thanks to a capital increase, Perrier became a shareholder in 1986 with 5% of the capital, as well as Gilbert
Gross’s SGGMD (5%), the British group Granada (3%), and the Compagnie Financiére Saint-Germain (2%),
a holding company. In March 1986, the Compagnie Générale des Eaux (CGE) was still the leading private
partner of the channel with 15.65% of its capital. It was followed by L’Oréal (10.41%), the Société Générale
(10%), the Garantie Mutuelle des Fonctionnaires (GMF) (5.21%) and a group of banks (12.5%). The balance
is held by various mutual funds and regional press groups associated with the creation of Canal Plus from the
outset. In 1987, the CGE has strengthened its position in the capital of Canal Plus, increasing its capital share
from 15.65% to 21.49% (through the purchase of the 5.21% of the shares held by the GMF and the acquisition of
the shares (0.63%) of the Bred). At the time Canal Plus went public (in November 1987), its main shareholder
were Havas (24.23%), CGE (20.72%), L’Oréal (7.7%), Société Générale (8.08%), CCF (6.82%), and Perrier
(5%).

22



Radio Classique Launched in 1983 by Christian Pellerin,, Radio Classique broadcast
mainly classical music, but also segments of economic and political news. In 1986, the sta-
tion was 25% owned by RTL and 75% by the real estate company Lucia (a land holding
company created by Christian Pellerin). In 1992, Pellerin sold Radio Classique to Sagem, a
group specialized in professional and military electronics. In 1999, Desfossés International, a
subsidiary of Bernard Arnault’s group, LVMH (and media division of LVMH), bought 100%
of the capital of Radio Classique. In 2000, Desfossés International became DI GroupFE] In
2008, as a result of the buyout of the economic daily Les Fchos Bernard Arnault, DI Group
is renamed “Groupe les Echos” (with Nicolas Beytout as the CEO).

Note that all the private television channels have to establish a convention with the CSA.

B.3 Changes in media ownership

Bouygues Group buys AB Group’s shares of TMC in 2009. In 2005, TMC is sold
to Bouygues Group and AB Group, each of them holding 40% of TMC. In December 2006,
Bouygues bought 33.5% of the shares of AB Group. A clause in the 2006 agreement ensured
that TF1 could not buy TMC. This clause expired in April 2009. In May 2009, TF1 announces
that it is negotiating with AB group to buy its 40% of TMC. In January 2010, the competition
authority approves the transaction. TF1, with 80% of the shares, has control over TMCE]

Bolloré sells Direct 8 to the Canal Plus Group in 2011. In September 2011, Canal
Plus Group (owned by Vivendi) announces the acquisition of 60% of the television branch of
the Bolloré Group, which owns Direct 8 (which will later be named D8 and C8). The Bolloré
Group is paid in Vivendi shares. In exchange for the 60% of its television channels, the Bolloré
television obtained 1.7% of the Vivendi Group, which owns of the Canal Plus Group. As a
result the Bolloré Group owns 4.41% of Vivendi shares. The transaction is approved by the
CSA and the Competition Agency in September 2012. Direct 8 is renamed DSE]

Bolloré takes over the Canal Plus Group in 2015. At the beginning of 2015, the
Bolloré Group had 5.1% of the shares in the Vivendi Group, a publicly traded company that
owns the Canal Plus channels (Canal +, D8 and I-Télé). Vincent Bolloré, at the head of the
Bolloré Group had been a chairman of the surveillance committee of Vivendi since June 2014.
On March 26th 2015, the Bolloré Group registered more than 10% of the shares in Vivendi. In
April 2015, it had raised its equity up to 14.4%. Mid-April, Vincent Bolloré obtained during

" Bernard Arnault bought Desfossés International (that edited the financial dailies La Tribune and I’ Agefi)
in 1994.
https://www.lesechos.fr/2010/06/reperes-le-rachat-de-tmc-et-nt1i-par-tf1-440812
https://www.challenges.fr/high-tech/bollore-a-4-41-de-vivendi-apres-la-vente-de-direct-8-a-canal_
260850, https://investir.lesechos.fr/actions/actualites/canal-achete-60-de-direct-8-et-direct-star-a-bollore-37C
php, https://www.capital.fr/entreprises-marches/nouveau-feu-vert-de-la-concurrence-au-rachat-de-d8-par-canal-92:

23


https://www.lesechos.fr/2010/06/reperes-le-rachat-de-tmc-et-nt1-par-tf1-440812
https://www.challenges.fr/high-tech/bollore-a-4-41-de-vivendi-apres-la-vente-de-direct-8-a-canal_260850
https://www.challenges.fr/high-tech/bollore-a-4-41-de-vivendi-apres-la-vente-de-direct-8-a-canal_260850
https://investir.lesechos.fr/actions/actualites/canal-achete-60-de-direct-8-et-direct-star-a-bollore-370842.php
https://investir.lesechos.fr/actions/actualites/canal-achete-60-de-direct-8-et-direct-star-a-bollore-370842.php
https://www.capital.fr/entreprises-marches/nouveau-feu-vert-de-la-concurrence-au-rachat-de-d8-par-canal-922262

the general meeting of shareholders with more than two thirds of votes that a French law
doubling the vote shares of long-term owners appliesE] In exchange for this approval, he had
promised extra dividends. As a result of the vote, the Bolloré Group obtained about 26% of
the vote shares, making it the reference shareholder. In July 2015, he named Maxime Saada
CEO of the Canal Plus Group[™|

Altice gradually takes control of NextRadioTV from 2015. NextRadioTV is publicly-
traded group owning the television channels BFM TV, RMC Sport and RMC Story as well as
the radio stations RMC and BFM Radio. It was created by Alain Weill in 2005, who owned
37.8% of its capital and 48.6% of the vote share at the beginning of 2015. In July 2015, he
announces a “strategic parternship” with Patrick Drahi, a long-standing business partner.
Patrick Drahi owns Altice, a group that includes SFR (a mobile telecommunication com-
pany), Numericable (a cable operator and telecommunication company) and Altice Content
(Libération, L’Express, Strategies, Mieux Vivre Votre Argent, L’Expansion). They create a
holding named News Participation, controlled at 51% by Alain Weill and at 49% by Altice
Contents. This holding will become the new owner of NextRadioTV. In exchange, Alain Weill
obtains 24% of Altice Content. In February 2016, News Participation owns more than 97% of
NextRadioTV. In June 2017, the Competition Authority approves the takeover, the CSA in
April 2018. In November 2017, Alain Weill becomes the CEO of Altice France, which includes
Altice Content and, therefore, NextRadioTVF_g] As a result, although NextRadioTV is now
owned by Altice (Drahi), its CEO, Alain Weill, has remained in control all along, as he now
the CEO of the Altice branch that owns NextRadioTV.

B.4 Pluralism and equal-time rules

The Conseil Constitutionnel — the French equivalent of the US Supreme Court — in a 1990
decision states that pluralism “is one of the conditions for democracy.”@ A 1986 law ex-

plains that media outlets’ freedom of communication to the public should be reconciled with

7This law, also named Loi Florange, voted in 2014, aimed at favoring long-term firm ownership rather than
speculation by opportunistic shareholders.

¥https://www.bollore.com/bollo-content/uploads/2018/01/03-26-15-bollore-vivendi.pdf, https:
//www.bollore.com/bollo-content/uploads/2018/12/bollore-rs-2015.pdf, https://www.lesechos.
fr/2015/04/bollore-continue-de-monter-en-puissance-dans-le-capital-de-vivendi-247478, |https:
//www.lesechos.fr/2015/04/chez-vivendi-vincent-bollore-paracheve-sa-prise-de-pouvoir-258929,
https://www.lopinion.fr/edition/economie/comment-vincent-bollore-prend-controle-vivendi-petite-porte-105199,
https://www.challenges.fr/entreprise/vivendi-cette-ag-qui-pourrait-porter-bollore-au-pouvoir_

67801.

Yhttps://www.reuters.com/article/nextradiotv-altice-idFRL5N10713P20150727, https://www.
strategies.fr/actualites/medias/1021127W/alain-weill-et-patrick-drahi-s-associent-pour-racheter-nextradio-tv.
html, https://www.lemonde.fr/economie/article/2015/07/27/1le-groupe-de-patrick-drahi-se-positionne-pour-racheter-
4700363_3234.htmlhttps://www.autoritedelaconcurrence.fr/fr/communiques-de-presse/
13-juin-2017-medias

YCC, 86-217 DC, 18 septembre 1986, cons. 11

24


https://www.bollore.com/bollo-content/uploads/2018/01/03-26-15-bollore-vivendi.pdf
https://www.bollore.com/bollo-content/uploads/2018/12/bollore-rs-2015.pdf
https://www.bollore.com/bollo-content/uploads/2018/12/bollore-rs-2015.pdf
https://www.lesechos.fr/2015/04/bollore-continue-de-monter-en-puissance-dans-le-capital-de-vivendi-247478
https://www.lesechos.fr/2015/04/bollore-continue-de-monter-en-puissance-dans-le-capital-de-vivendi-247478
https://www.lesechos.fr/2015/04/chez-vivendi-vincent-bollore-paracheve-sa-prise-de-pouvoir-258929
https://www.lesechos.fr/2015/04/chez-vivendi-vincent-bollore-paracheve-sa-prise-de-pouvoir-258929
https://www.lopinion.fr/edition/economie/comment-vincent-bollore-prend-controle-vivendi-petite-porte-105199
https://www.challenges.fr/entreprise/vivendi-cette-ag-qui-pourrait-porter-bollore-au-pouvoir_67801
https://www.challenges.fr/entreprise/vivendi-cette-ag-qui-pourrait-porter-bollore-au-pouvoir_67801
https://www.reuters.com/article/nextradiotv-altice-idFRL5N10713P20150727
https://www.strategies.fr/actualites/medias/1021127W/alain-weill-et-patrick-drahi-s-associent-pour-racheter-nextradio-tv.html
https://www.strategies.fr/actualites/medias/1021127W/alain-weill-et-patrick-drahi-s-associent-pour-racheter-nextradio-tv.html
https://www.strategies.fr/actualites/medias/1021127W/alain-weill-et-patrick-drahi-s-associent-pour-racheter-nextradio-tv.html
https://www.lemonde.fr/economie/article/2015/07/27/le-groupe-de-patrick-drahi-se-positionne-pour-racheter-nextradiotv_4700363_3234.html
https://www.lemonde.fr/economie/article/2015/07/27/le-groupe-de-patrick-drahi-se-positionne-pour-racheter-nextradiotv_4700363_3234.html
https://www.autoritedelaconcurrence.fr/fr/communiques-de-presse/13-juin-2017-medias
https://www.autoritedelaconcurrence.fr/fr/communiques-de-presse/13-juin-2017-medias

pluralism. Outside of electoral campaigns, the Autorité de régulation de la communication
audiovisuelle et numériqgue (ARCOM) requires television and radio outlets to represent a plu-
rality of viewpoints in their programs. In practice, the ARCOM guidelines are that a third of
the political speaking time relative to the national political debate be devoted to the president
and the government. The remaining two thirds should be split across political forces based
on vote shares, elected officials’ count, parliamentary groups’ size, opinion polls, and political
groups’ contribution to public debate. The ARCOM asks each outlet to tabulate speaking
time of politicians. This is done quarterly to average out news events. All programs are taken
into account since 2018, previously, only shows on news and politics where subject to this
rule. Only elected politicians or party members are accounted for.

In the context of elections, the pluralism principle is replaced by an equal-time rule that
is strictly enforced.

Regarding the presidential election, we need to distinguish between the so-called interme-
diate period (from the publication of candidate lists to official start date of the campaign)
and the thirty-day official campaign itself (two weeks before the first round, then another two
between the first and second rounds). The official campaign begins on the second Monday
preceding the first round of voting and comes to a halt at midnight on the eve of the ballot. It
then resumes on the day when the two front-runners are announced and comes to a final halt
at midnight on the eve of the second round. Today, the principle of “equitable” speaking time
prevails during the intermediate period@ Under the supervision of the ARCOM, the speak-
ing time of the various parties during the “intermediate” campaign must reflect the extent to
which they are representative of the French political landscape, as well as their capacity to
demonstrate their intention to run candidates. There are three criteria of a party’s “represen-
tativeness”: its results in the most recent elections; the number and position of elected officials
that it claims to have; and the evidence of opinion polls@ During the official campaign, and
equal-time rule applies. Each candidate should be granted the same speaking time.

As to parliamentary elections, the French electoral code states that — for the broadcasting
of video clips — the parties with formally constituted groups in the National Assembly shall
together have a total of three hours for the first round, while parties without such groups may
each have seven minutes’ broadcasting time provided they can show that at least seventy-five

candidates are running in their name.

21The organic law of April 25, 2016, updated the rules governing presidential elections, including the allo-
cation of speaking time. Previously, strict equality had been stipulated for candidates and their supporters
throughout the “intermediate” period, which was naturally advantageous to the “smallest” campaigns. (Note,
however, that this strict equality related only to speaking time, not to total airtime, and that the latter in-
cluded TV and radio editorial material on candidates and their supporters.) On the rules governing pluralism
during and outside election periods, see the information available on the CSA website, https://www.csa.fr.

223ee the CSA recommendation no. 2016-2 of September 7, 2016 to the radio and televi-
sion services for the presidential elections: https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=
JORFTEXT000033104095&categorielien=id.

25


https://www.legifrance.gouv.fr/ affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT000033104095&categorieLien=id
https://www.legifrance.gouv.fr/ affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT000033104095&categorieLien=id

B.5 Political landscape

There are many political parties in France, ranging from far left to far right. The political
landscape has historically been dominated by two parties: the socialist party on the left (PS),
and a conservative party (RPR, then UMP and now Républicains). A liberal party (REM,
now Renaissance) emerged in in 2016 and won both presidential and house elections in 2017.
There are many other smaller parties — communist parties, green parties, centrist parties, anti-
immigration parties, etc. — whose names changed and that merged or split over time. For
this reason, we aggregate parties in six political groups using the Chapel Hill Expert Survey
party classification (Bakker et al., [2015)). They define several so-called families: radical left,
green, socialist (left), liberal, conservative (right) and radical right.

Table reports the main French parties, along with their Chapel Hill family, their
general left-right score (averaged over time), their economic left-right score and their social
left-right score. Parties in bold are parties that were in power over the period we study.

We sometimes aggregate political groups in more aggregated groups. In this case, we
combine radical left, green and socialist parties into a ‘left-wing parties’ group. Similarly, we

group conservative and radical right parties in a ‘right-wing parties’ group.

Table B.3: Main Political Parties

Party Family L-R general L-R economics L-R social
Parti Communiste Francais Radical left 1.1 1.1 3.8
La France Insoumise Radical Left 1.7 1.1 2.4
Europe Ecologie-Les Verts Greens 2.5 1.9 1.6
Parti Socialiste Socialists 3 3.1 2.8
Mouvement Démocrate Liberal 6.1 6.2 4.5
La République En Marche Liberal 6.3 6.3 3.2
Les Républicains Conservatives 7.9 8.1 6.9
Debout la France Radical Right 9 7 8.3
Front National Radical Right 9.6 5.9 8.9

Notes: L-R values are drawn from the Chapel Hill Expert Survey and range from 0 (Left) to 10 (Right).
When available, 2019 data is used, 2014 otherwise. L-R general corresponds to a general placement on a
left-right scale from 0 to 10. L-R economics refers to the party’s ideological stance on economic issues such as
privatization, taxes, regulation, etc. Parties on the economic left advocate for the government taking an active
role in the economy, the right, a reduced role. L-R social corresponds to the variables “galtan”, the party
positioning on social and cultural values, from 0 - Libertarian or postmaterialists in favor of the expansions of
personal freedoms to 10 - Traditional or authoritarian in favor of order, tradition and stability. The political
parties in bold are those that have been in power at least once over the past two decades.

26



C Additional tables and figures

C.1 Guest classification

Table C.1: Think tanks staff and contributors: descriptive statistics

Number found Once merged with INA data

Name Creation Family Staff  Contributor  Staff Contributor
Fondation Gabriel Peri 2004 Radical left 373 814 238 447
ATTAC 1998 Radical left 1,029 2,708 807 1,857
Fondation Copernic 1998 Radical left 1,898 1,292
Les Economistes Atterres 2011 Radical left 458 210 335 188
Fondation pour la nature et I'homme 1990 Greens 1,295 - 817 -
Fondation de l’ecologie politique 2012 Greens 412 53 348 36
Fondation Jean Jaures 1992 Left 878 3,904 634 2,728
Institut Jacques Delors 1996 Left 429 1,793 334 1,098
Republique des Idées 2002 Left 123 121 95 118
Fondation Res Publica 2005 Left 590 82 479 65
Terra Nova 2008 Left 1,488 1,392 1,117 861
The Shift Project 2010 Left 287 110
Fabrique de ’Ecologie 2013 Left 386 803 307 388
Fondation Robert Schuman 1991 Liberals 518 1,568
Institut Montaigne 2000 Liberals 632 3,678 501 2,327
Generation Libre 2013 Liberals 178 57 123 32
IFRAP 1985 Right 75 3,220 65 2,661
Fondapol 2004 Right 595 1,785 449 824
Groupement de recherches et d’études 1969 Radical right 58 2,140 27 1,007
pour la civilisation européenne
Fondation Polemia pour 'identité 2002 Radical right 3,723 1,111
la sécurité et les libertés européennes
Institut Thomas More 2004 Radical right 527 946 271 702
Institut des Libertés 2012 Radical right 76 1,069 50 946
Total 12,405 30,066 8,921 18,609

Notes: This table reports the number of staff and contributors. The figures refer to the number of occurrences
in our data, not the unique number of staff members or contributors. An individual who contributes once each
year between 2010 and 2019 will account for 9 occurrences of contributors. The number of occurrences after
the merge with INA data is smaller because some contributors and staff members never appear in the media.

27



[}
o
©
<
@
[0}
E
S
05
0
2002/03 2004/05 2006/07 2008/09 2010/11 201213 2014/15 2016/17 2018/19
2003/04 2005/06 2007/08 2009/10 201112 2013/14 2015/16 201718 2019/20
(a) All politically-classified appearances
2
15
[0l
o
©
e
2]
[0} A
£
£
05
0
2002/03 2004/05 2006/07 2008/09 2010/11 2012/13 2014/15 2016/17 2018/19

2003/04 2005/06 2007/08 2009/10 2011/12 2013/14 2015/16 2017/18 2019/20

(b) Excluding government officials

Notes: The figures plot the speaking time share of the PENOPs among the overall speaking-time share of
politically-classified guests in our sample. The upper Figure [C-Ig] includes all the political groups, while the
bottom Figure excludes the government members.

Figure C.1: Evolution of the speaking time share of the PENOPs



.55

.45

Time share

2002/03
2003/04 2005/06 2007/08 2009/10 2011/12 2013/14 2015/16 2017/18 2019/20

.55

.45

Time share

2002/03
20

\\“b_-‘

2004/05 2006/07 2008/09 2010/11 2012/13 2014/15 2016/17 2018/19

—— Radical left —— Greens —=— Left
Liberals —— Right —— Radical right

(a) All politically-classified appearances

\\_H

2004/05 2006/07 2008/09 2010/11 2012/13 2014/15 2016/17 2018/19

03/04 2005/06 2007/08 2009/10 201112 2013/14 2015/16 2017/18 2019/20

—— Radical left —— Greens —=— Left
Liberals —— Right —— Radical right

(b) Excluding government officials

Notes: The figures plot the time share of each political group for each season, aggregating over all the outlets
in our sample. Panel (a) includes all the political groups, while Panel (b) excludes the government members.
The speaking time share of the political groups only includes the speaking time of the politicians.

Figure C.2: Time share of political groups over time, Excluding the PENOPs

29



C.2 Movers and stayers

Figure C.3: Difference in political time share between destination and origin outlets

(a) Left wing parties time share (b) Right wing parties time share

4,000
3,000
3,000
2,000

2,000

Frequency
Frequency

1,000
1,000

4 2 0 2 4

4 2 o 2 2
Destination-origin difference in time share across outlets Destination-origin difference in time share across outlets
(median absolute difference = .052) (median absolute difference = 052)

Notes: The figure plots the distribution of differences in political group time share between destination and
origin outlets at the time of the move. We consider that a host moves if his next show is on a channel that is
distinct from the channel of its current show. By that definition, there are 84,547 moves in the data set (see

Figure @)

30



Figure C.4: Distribution of spell length of host-channel pairs

2500

2000

1500

Frequency

1000

500

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

Spell of a host on a given channel, in years
(median spell = 966 days)

Notes: The figure plots the distribution of spell length of each host-channel pairs with the host appearing on
at least two distinct days in the estimation sample. The spell length is measures as the time elapsed between
the first and the list time a host is observed hosting a show with a politically classified guest on this channel.
By that definition, there is a total of 17,294 host-channel pairs with at least two shows with political guests

on distinct days.

31



Table C.2: Distribution of spell length of host-channel pairs, by channel

Host-channel pairs spell length (days)
mean sd pb p25 pb0  p75  p95 count

ARTE 1390 1458 7 210 805 2316 4528 571
BFM TV 1214 1214 8 256 776 1891 3819 665
C8/D8 730 950 9 94 340 980 2697 492
CNews/I-Télé 1056 1127 5 165 663 1482 3565 827
Canal + 1156 1212 14 210 668 1754 3717 1160
Europe 1 1332 1292 21 293 851 2116 4144 640
France 2 1782 1590 23 369 1296 2987 4849 2057
France 3 1682 1476 21 392 1285 2737 4654 1973
France 5 1250 1312 7 241 742 1874 4183 1432
France Culture 1816 1658 4 308 1345 3140 4916 860
France Info 1622 1517 2 27Y3 1124 2824 4460 366
France Inter 1820 1573 15 389 1382 3013 4813 1840
LCI 1421 1431 9 268 845 2510 4260 718
LCP/PubSen 1143 1228 14 201 704 1628 3912 1079
M6 1240 1253 21 253 772 1950 3894 754
RMC 1477 1353 7 285 1050 2527 4110 380
RTL 1753 1355 70 549 1529 2868 4192 378
TF1 1798 1606 35 399 1201 3161 4825 1102
Total 1486 1448 14 273 966 2406 4491 17294

Notes: The table reports descriptive statistics on the distribution of spell lengths of each host-channel pair
with the host appearing on at least two distinct days in the estimation sample. The spell length is measures
as the time elapsed between the first and the list time a host is observed hosting a show with a politically
classified guest on this channel. By that definition, there is a total of 17,294 host-channel pairs with at least
two shows with political guests on distinct days.

32



C.3 Variance decomposition

In this section, to decompose between the share of variation in invitation patterns between
channel-specific characteristics and host-characteristics we follow Finkelstein et al.| (2016]) and
Cantoni and Pons| (2021). Let y/'** = y;s — 7 denote the time share of a given political group at
time ¢ with host 7 net of time effects 7¢, which reflect news pressure, political cycles, and media
viewership. Let 7.5 and 7! respectively denote the raw and net-of-time-effects expectations
of speaking time share on channel ¢ in season s, weighted by political time length. Let .
be the channel-season level expectation of host characteristics «;, also weighted by political
time length. Then, the difference in net time share dedicated to a given political group

between two outlets ¢ and ¢’ is the sum of the differences of the channel and host components:

—net —/met __

Yes —Yes = (705 - ’YC’S) + (dCS - kaC'S)'
The share of the difference between outlets ¢ and ¢ that is attributable to channel-level

decisions is:

Yes — Ve

Schannel(07 Cl) = W (1)
CS CcS

It represents by how much the representation gap between two channel-season pairs would

fall if the channel level editorial decisions were the same. The share attributable to hosts is:

Qs — el

net __ s/met
Yes Yes

(2)

Shost(cv Cl) =

It can be interpreted as by what share would the gap in representation between two
channel-season pairs fall if hosts characteristics where the same on average. Note that although
the two shares sum to 1, they need not be between 0 and 1, as @es — @ and giet — gnet
might have opposite sign. That might arise if the average host working on a given channel
tends to over-represent a party while the editorial guideline would suggest otherwise.

We follow equations and to measure the overall and relative contribution of channel
and host effects across channel groups. We do so for distinct groups of channel-period pairs,
C and C’, with respectively a high and low time share dedicated to the political group under
consideration (we first compare channel-period pairs in the top and in the bottom 50% of the
time share dedicated to each group, then channels in the top and bottom 25%, etc.).

Table reports the results. Column (1) compares outlet-periods pairs whose time share
dedicated to left-wing guests (upper part), right-wing guests (middle part) and radical-right
guests (bottom part) are in the top 50% to those in the bottom 50%. Columns (2), (3) and
(4) compare the top and bottom 25%, 10% and 5% respectively. Channel effects consistently

33



account for around 90% of the difference between outlets, and we see no difference between
the speaking time share of the left and that of right. In contrast, hosts account for only 10%.
In other words, equalizing hosts across channel would only reduce the difference in political
time share across channels by 10%. given that hosts largely adapt to which channel they work

for, and show content is largely dictated by channel-level decisions.

34



Table C.3: Linearly additive decomposition of political time share differences

Outlet-period pairs from the top and bottom
50% 25% 10% 5%
All left All left All left All left

Difference in time share

Overall 0.088 0.159 0.199 0.258
Overall, net of time effects 0.098 0.161 0.239 0.285
Due to channels 0.088 0.149 0.225 0.273
Due to hosts 0.009 0.012 0.014 0.013
Share of difference due to

Channels (%) 90.41 92.41 94.22 95.83
Hosts (%) 9.67 7.68 5.89 4.39
Bootstrapped s.e. 4.17 3.96 3.69 3.62

All right All right All right All right

Difference in time share

Overall 0.096 0.144 0.225 0.235
Overall, net of time effects 0.096 0.160 0.247 0.308
Due to channels 0.087 0.144 0.229 0.291
Due to hosts 0.009 0.015 0.018 0.018
Share of difference due to

Channels (%) 90.90 90.52 92.71 94.27
Hosts (%) 9.14 9.52 7.33 5.79
Bootstrapped s.e. 4.08 3.83 3.58 4.41

Rad. right Rad. right Rad. right Rad. right

Difference in time share

Overall 0.013 0.026 0.048 0.064
Overall, net of time effects 0.027 0.047 0.079 0.109
Due to channels 0.026 0.044 0.074 0.105
Due to hosts 0.002 0.003 0.005 0.004
Share of difference due to

Channels (%) 94.06 94.61 93.87 96.54
Hosts (%) 6.05 5.51 6.32 3.75
Bootstrapped s.e. 4.31 3.78 3.67 3.57

Notes: Each column reports the linear decomposition of the difference in average political time share across
two sets of outlet-season pairs. Reported shares in rows 5 (“Channels (%)”) and 7 (“Hosts (%)”) correspond
to shares presented in equations and respectively. Column (1) compares outlet-periods pairs whose
time share dedicated to left-wing guests (upper part), right-wing guests (middle part) and radical-right guests
(bottom part) are in the top 50% to those in the bottom 50%. Columns (2), (3) and (4) compare the top and
bottom 25%, 10% and 5% respectively. Standard errors are the standard deviation of the corresponding shares
bootstrapped with 100 replications.

35



C.4 Channel effects over time

36



Table C.4: Variance decomposition of left-wing political time share differences over time

2005/11 2011/15 2015/19

Total variance
Variance, raw 0.00390 0.00326  0.01384
Variance, net of time effects 0.00314 0.00304 0.00553
Channel effects

Variance 0.00246  0.00308  0.00528
% variance, net of time effects 78.1 101.2 95.6
Bootstrapped s.e. 9.9 13.1 7.3
Host Effects

Variance 0.00012  0.00009 0.00008
% variance, net of time effects 3.7 3.0 1.5
Bootstrapped s.e. 4.0 4.2 1.3
Covariance

2 x Covariance 0.00068 -0.00010 0.00025
% variance, net of time effects 21.7 -3.3 4.5
Bootstrapped s.e. 10.0 14.8 6.7

Notes: The table reports components of the variance decomposition laid out in Equation The first row
reports cross outlet-period variance in time share, the second one does the same, netting out time fixed effects
from the time shares. The third row reports the split sample variance of channel-period effects, the fourth row
expresses channel effects variance as a share of total variance, net of channel effects. The fifth row reports the
standard deviation of bootstrapped shares (100 replications). Rows 6 to 8 do the same for host effects, rows 9
to 11 for the covariance between host and channel-period effects.

37



Figure C.5: Channel effects over time

(a) Left-wing parties time share

ARTE
France 5
France 2

France Culture
Europe 1 ——
Canal + — e
France 3 B—E—*
LCP/PubSen | =
BFM TV o
LCI S
France Inter o E—
M6 —
CNews/I-Télé =

|

|

France Info :
C8/D8 T
|

|

|

|

TF1
RMC —¢6—=
RTL

-15 -1 -.05 0 05 A A5
Channel effects

@ 2005/07: sd =.0019
¢ 2017/19: sd =.0083

(b) Right-wing parties time share

RMC
France Info
C8/D8
CNews/I-Télé
Canal +
TF1
Lel -—{—»
BFM TV =
«—:—-
|
————=
|

—
—

1
|
T
|
|
|
|
| =

France Inter
France Culture
M6
LCP/PubSen —=)
Europe 1 «——
France 3 01—+
RTL
ARTE e
France 2
France 5 B e
-.15 -1 -.05 0 05 A 15

Channel effects

= 2005/07: sd =.0018
¢ 2017/19: sd = .004

Notes: The figures plot channel effects in the first and last periods of the sample, respectively Sept. 2005-Aug.
2007 and Sept 2017-Aug. 2019. In the upper Figure[C.5a] (respectively the bottom Figure[C.5b), channel effects
correspond to the premium in time share dedicated to the left-wing (respectively the right-wing) political parties
that hosts give when working on the considered channel in the considered period. 95% confidence intervals
are computed using bootstrapped standard errors (100 replications). The reported standard deviations in the
legend are computed use the split-sample approach described in Section

38



Table C.5: Variance decomposition of right-wing political time share differences over time

2005/11 2011/15 2015/19

Total variance
Variance, raw 0.00534 0.00434 0.00507
Variance, net of time effects 0.00373  0.00400 0.00404
Channel effects

Variance 0.00307  0.00405 0.00393
% variance, net of time effects 82.3 101.4 97.2
Bootstrapped s.e. 9.7 10.9 8.0
Host Effects

Variance 0.00012  0.00010  0.00009
% variance, net of time effects 3.2 2.5 2.2
Bootstrapped s.e. 3.3 3.3 1.8
Covariance

2 x Covariance 0.00060 -0.00007  0.00008
% variance, net of time effects 16.1 -1.7 1.9
Bootstrapped s.e. 8.3 12.2 7.5

Notes: The table reports components of the variance decomposition laid out in Equation The first row
reports cross outlet-period variance in time share, the second one does the same, netting out time fixed effects
from the time shares. The third row reports the split sample variance of channel-period effects, the fourth row
expresses channel effects variance as a share of total variance, net of channel effects. The fifth row reports the
standard deviation of bootstrapped shares (100 replications). Rows 6 to 8 do the same for host effects, rows 9
to 11 for the covariance between host and channel-period effects.

39



C.5 Changes in political time shares around the takeover

40



05

AL (R Ta R

-05

Effect of the takeover on time share (p.p.)
of Radical Left
Effect of the takeover on time share (p.p.)
of Greens

1
05/06 06/07 07/08 08/09 09/10 1011 1112 1213 1314 14/15 15/16 16/17 17/18 18/19 05/06 06/07 07/08 08/09 09/10 10/11 1112 1213 1314 14/15 15/16 16/17 17/18 18/19

4 Including PENOPs ¢ Excluding PENOPs * Including PENOPs  * Excluding PENOPs

(a) Radical left (b) Greens

of Left
of Liberals

Effect of the takeover on time share (p.p.)
Effect of the takeover on time share (p.p.)

) 0910 1011 11712 12/13 13/14 1415 1516 16/17 17/18 1819

®
S
o

06/07 07/08 08/09 09/10 10/1 11/12 12/13 13/14 14/15 1516 16

Including PENOPs ¢ Excluding PENOPs Including PENOPs Excluding PENOPs

(c) Left (d) Liberals

of Radical Right
o
° &
t
.t
I
Ly
J‘_F
|
>
—f—
I
>
i
>
+—
>
e
.
I3
—|
o
>
>
>
—.—
e

Effect of the takeover on time share (p.p.)

Effect of the takeover on time share (p.p.)
of Right
”;
I
1
]
I
i
|
4._:7
I
! >
I
I
| >
[
I
Iy
I
I
I
|
|
I
+
t
}
|
b
J‘+
|
|
|
I
I
I
T

05/06 06/07 07/08 08/09 09/10 1011 1142 1213 13144 14/15 15/16 16/17 1718 18/19 05/06 06/07 07/08 08/09 09710 10A1 1112 1213 1314 1445 1516 16/17 17/18 1819

4 Including PENOPs  * Excluding PENOPs 4 Including PENOPs  * Excluding PENOPs
(e) Right (f) Radical right
Notes: The Figure plots estimates from the event-study specification corresponding to equation . The
dependent variables are the time share of the Radical left in sub-Figure of the Greens in sub-Figure
of the Left in sub-Figure [C.8c] of the Liberals in sub-Figure of the Right in sub-Figure and
of the Radical right in sub-Figure |C.8ff The shaded area corresponds to the season running from September

2014 to August 2015 during which Vincent Bolloré took control of the channels. Standard errors are clustered
at the channel level, vertical bars indicate 95% confidence intervals.

Figure C.6: Event-study regression: Speaking time shares of the different political groups
around Bolloré’s takeover, Controlling for channel fixed effects

41



Table C.6: Effect of the takeover on the time share of political groups, by channel: Controlling

for channel fixed effects

(1) (2) (3) (4) (5) (6)
Controlling for channel fixed effects
Rad. left Greens Left Liberal Right Rad. right
C8/D8x2015/17 0.0181*  -0.0130**  0.0242*  -0.0552*%** -0.0558%**  0.0869***
(0.00927)  (0.00608)  (0.0121) (0.00922) (0.0110) (0.00615)
C8/D8x2017/19 0.0256**  -0.0183**  -0.00476 -0.00456  -0.0892***  (0.0863***
(0.0103)  (0.00708)  (0.0186) (0.0194) (0.0107) (0.00775)
CNews/I-Téléx2015/17  0.00965**  0.00468  -0.0205** 0.00472  -0.0191***  0.0175***
(0.00334)  (0.00445) (0.00818)  (0.00596)  (0.00450)  (0.00575)
CNews/I-Téléx2017/19  -0.00284  0.000586  -0.0230 0.0118 -0.0450%**%  0.0499***
(0.00547)  (0.00281)  (0.0137) (0.0180) (0.0152) (0.0171)
Canal+x2015/17 -0.0253**F%  -0.0125%  0.0499***  -0.00801 -0.0111* 0.00275
(0.00477)  (0.00594)  (0.0102) (0.00917)  (0.00579)  (0.00582)
Canal+x2017/19 -0.0310*%**  -0.00670  0.0233** 0.0225 -0.00246 -0.00774
(0.00669)  (0.00553)  (0.0106) (0.0195) (0.0128) (0.0140)
Observations 325539 325539 325539 325539 325539 325539
R? 0.088 0.089 0.120 0.169 0.150 0.118
y (control, post) 105 .057 .306 199 234 .086

Notes: The outcome variable is the time share of distinct political groups: radical left (Column 1), greens
(Column 2), left (Column 3), liberals (Column 4), right (Column 5), and radical right (Column 6.) Estimates
correspond to equation . Standard errors are clustered at the outlet level and indicate significance 1, 5, and

10% with *** ** and *, respectively.

42



Figure C.7: Event-study regression: radical-right time shares around takeover, With and
without PENOPs

Effect of the takeover on time share (p.p.)
of Radical Right
&
>
>
>
>

05/06 06/07 07/08 08/09 09/10 10/11 11712 12/13 13/14 14/15 15/16 16/17 17/18 18/19

4 |ncluding PENOPs ¢ Excluding PENOPs

Notes: The Figure plots estimates from the event-study specification corresponding to equation , The
dependent variable is the speaking time share of radical-right guests. The light blue line with triangles include
both the politicians and the PENOPs, and the dark blue line with dots only the politicians. The shaded area
corresponds to the season running from September 2014 to August 2015 during which Vincent Bolloré took
control of the channels. Standard errors are clustered at the channel level, vertical bars indicate 95% confidence

intervals.

43



"AlAnyoadsar ¢y pue ‘.o ‘4. THM
%0T PU® ‘G ‘T 90UROYIUSIS 9IRIIPUI PUR [949] JOTINO O} J@ PAINSND SIv SI0LW prepueis [¢ woryenbyy 03 puodseiroo seyewryse g [PuURJ [f] worpenby 0y puodseiiod
sejemInse 'y [pued ‘(IsSnSny pue Anf) SYHUOW ISWIWNS 9pN[oXe om ‘g umwnjo) ul (SJONHJ) suemwniod [euoissojord-uou apnjoxe £o1) ‘), UWN[O)) UI “)USUITLIOA0S
99 JO SIOQUISI SOPN[IXe $90I0] [RI1I[0d JO SIRYS W) 9Y) ‘g UWN[O)) U "S[(RLIRA SWIODINO ST} JO dUIS JI[0QIod AT 9SIOAUT 91} 9B} oM ‘G UWN[O)) U] "POPN[IXS SI UL}
Sunyeads Tenbe soqrdserd NOOYVY oY) YoIYm SuLmnp sAep ‘f umnjo)) U] 's100fe poxy uriojje[d-Inot-ojep aIe Ad() ‘¢ UWN[O)) Ul d[IYM S)00]Jo POXTJ 91BP oIv S100d

eIty ‘g uwmo)) uJ ‘uoryesyoads aurpaseq oY) sprodar T uwnio)) ‘(1o ‘sueaid ‘yJe[ Teorpel) sueidijod Suim-1Jo] [[e JO SIRYS SWIT) Y} ST S[RIIRA STODINO BT, 570N

929°0 999°0 059°0 8€9°0 0%9°0 6€L°0 L8T0 8€9°0) e
PEv9.9 9€98¥9 Tr56.L9 £667GL 8792 239GV L 0L1%9. €667GL SUOTYRAIIS ()
(¢¥20°0) (02€0°0) (F910'0)  (£€20°0) (¥%20°0) (¥620°0) (£620°0) (S¥20°0)

++88G60°0- ¥970°0- +GFP00-  xx6160°0- ++08G0°0- #GVG0°0- 4480900~  44F6S0°0-  6T/LTOTXPOYRAI],
(0110°0) (€110°0) (ce100)  (£8600°0) (8010°0) (81800°0)  (82200°0)  (0010°0)
7€L00°0 912,000°0 9020°0- 657000 z6100°0 €€2000000  90£000°0-  68€00°0  LT/GT0TXPoYedi],

owwms PXH  SJONHd PXH 1408 [oX{ SHI owny-renbo ‘pPxq A J-H-d  Hd 2¥ed aurseq
S109]J0 POXIJ [oUURYD-1SOY YA\ " [PUR]

019°0 099°0 7£9°0 €290 ¥29°0 62L0 9%1°0 €29°0 .y
LGF169 7.1889 922569 080TLL CLVETL 29619L 0LL6LL 080TLL SUOTYRATIS( ()
(€220°0) (10£0°0) (610'0)  (0280°0) (0£20°0) (1220°0) (¥£20°0) (L220°0)

*%*ﬁhwo.o| **Oﬁ@@.ol ***Nwmo.o| **MO@0.0l **%HN@0.0l **@O@0.0l *%*wmwo.ol ***@N@0.0l @ﬁ\mﬁcmxwgﬂmwﬁﬁ
(9110°0) (2010°0) (8710°0)  (64600°0) (2110°0) (€0800°0)  (1€800°0)  (2010°0)
€9200°0 808000°0 6%20°0- 07000 L¥200°0 SHF00°0 €2€00°0- L6G00°0  LT/GTOZXPoyead],

owums ‘PXF  SJONHd PXH 3408 ‘PXY  SHI  own-enbe ‘PXF  HA d-H-A  HJA oY ouleseq

$100J0 POXY [oUURYD YA\ 'V [PUe]
(8) (L) (9) (¢) (v) (€) (2) (1)

oIeYs owl) s3sond SUIM-)JO] UO IA0YRY 91} JO 12PN L)) 9[qRL

44



! o[qe], Ul se sojou Iy} “(YSuI Tesrpel ‘yySur) sueniyjod Surm-ySLI [[e JO 9IRS SUII} YY) SI S[CRIIRA SUIOIINO Y], :SIFON
929°0 €99°0 169°0 8€9°0 6€9°0 9¢2°0 681°0 L£9°0 -y
7€79.9 9€9879 Zy56.9 €667GL 8F9LTL 48%99) 0LTV9L €667CL SUOTYRATIS( )
(L0T0°0) (9110°0) (1220°0)  (59600°0) (¥110°0) (e100)  (1910°0)  (T110°0)
+5%E790°0 +5%6870°0 wxx2960°0 55568070 +5%G¥90°0 wx5CL90°0  4xxEFF0°0  554G790°0  61/LT0ZXPaTeal],
(2010°0) (69800°0) (0£10°0)  (82800°0) (88600°0) (vo10°0)  (52800°0) (1.600°0)
£9800°0 LZT00°0 ++xC8€0°0  T0OT00 6.L00°0 L110°0 01100 80T0'0  LT/GT0TXPayeaiy,
owwms PXF  SJONAJ TPXH 1408 "[oXH SHI ow)-renbe Px  HJg J-H-d A 2eq  ouleseg
S700J0 POXIJ [oUURYD-ISOY A\ “{ [oued
019°0 L¥9°0 7€9°0 €29°0 €29°0 czL0 9%1°0 129°0 &
LGT169 7.1889 923869 080TLL eLVEVL 29619 0LL6LL 080TLL SUOTYRATIS( ()
(66600°0) (98600°0) (¥¥10'0)  (56600°0) (1010°0) (02600°0)  (7€900°0)  (¥2600°0)
+%%8950°0 +%%20G0°0 #1x6060°0 55767070 +%+E7G0°0 #5x9GG0°0  4419T0°0  5%409G0°0  61/LT0T X PaYeal],
(18600°0) (1£800°0) (Lz10°0)  (£8.00°0) (9%7600°0) (26800°0)  (292000)  (¥1600°0)
T0700°0 €.700°0 ++x98€0°0  61900°0 0L£00°0 708000 81100 $0500°0  LT/GT0TXPoyead],

owwns ‘PX  SJONHAd ToXH 1408 [oxXy SHI own-renbo Pxg HA J-H-A HA0¥e( — ourpeseg

S100[J0 POXY [PUURYD YA\ 'Y [PUed
(8) (L) (9) (9) (v) (€) @) (1)

oIeYs oW} §35oN3 SUIM-)SLI U0 I9A0dYRY O} JO 190 ] 9[qRL

45



. o[qe], Ul sk soj0u Iy} “(NYSLI [esrpel ‘3Jo] [eorped) sueronpijod serjred [edIpel [[e JO SIRYS oW} O} SI S[(RLIRA SUIOIINO dYJ, :SIFON

129°0 €99°0 2%9°0 L€9°0 9€9°0 6€L°0 L8T°0 Ge9'0 A
PEV9LI 9£9879 ZrS6.L9 €667GL 8797 TT9GT L 0LTF9L  €66¥GL SUOIYRAIISA ()
(0L20°0) (6610°0) (g9z0'0)  (2920°0) (¥L20°0) (0620°0)  (8¢10°0)  (9220°0)
0T€0°0 zeS00°0 LVE0°0 812070 £620°0 631070 2010’0 1820°0  61/L10ZxPayeai],

(7£800°0) (9¢800°0) (7€800°0)  (21L00°0) (£6L00°0) (89900'0)  (29200°0) (€8200°0)
++0120°0 2a10°0 +4+€GC0°0  4412T0°0 ++GLT0°0 8T600°0 TOTO'0  #4V210°0  LT/GTOTXPoYyedl],

owwns PX  SJONHJ [oXH 2408 [oXH SHI owy-renbo ‘PxH A J-H-d HA Q¥  oulpseyg

S109]J0 POXIJ [oUURYD-1SOY YA\ " [PUe]

1190 6%9°0 9€9°0 129°0 6T9°0 62L°0 W0 619°0 A
LGVT69 7L1889 932569 0S0TLL eLVEYL 296T9.L 0LL6LL  0SOTLL SUOIYRAIISC ()
(61€0°0) (1620°0) (€2e00)  (02€0°0) (8€€0°0) (¥9¢0'0)  (gF10°0)  (6££0°0)
z010°0 £6€00°0- 9%10°0 L¥L00°0 $1800°0 67€00°0-  %IG20°0-  89900°0  6T/LT0OTXPoyedi],

(8€200°0) (€2200°0) (L6L00°0)  (0$900°0) (1£200°0) (L6€00°0) (218000) (61200°0)
++6ST10°0 +IET0°0 ++88T0°0 4921070 +GETO0 LLL00°0 66000  4CETO0  LT/GT0OTXPoyedir,

owums ‘PXF  SJONHd PXH 1408 X SHI  own-enbe ‘PXH  HA d-H-A G 0¥ed  ouleseq

S100[J0 POXY [PUURYD YA\ 'Y [PUed
(8) () (9) (9) (v) (€) @) (1)

oIeys owl) s3song sorjred [ROIPRI UO IDA0dNR] O3 JO 190[H :6°D °[qel,

46



C.6 Hosts staying or leaving around the takeover

47



Table C.10: Hosts staying or leaving after the takeover, by channel

0 @)
Stays Stays
Treated x 2015/17 -0.172%%*
(0.0383)
Treated x 2017/19 -0.131%*
(0.0589)
C8/D8 x 2015/17 -0.0630***
(0.0101)
C8/D8 x 2017/19 -0.127%%*
(0.0219)
CNews/I-Télé x 2015/17 -0.276%**
(0.00971)
CNews/I-Télé x 2017/19 -0.312%**
(0.0224)
Canal+ x 2015/17 -0.151%**
(0.0103)
Canal+ x 2017/19 -0.0685%**
(0.0222)
Observations 265224 265224
R? 0.495 0.495
y (control, post) 0.386 0.386

Notes: The outcome variable is an indicator for whether a given host-channel pair existing in quarter t is
still existing in quarter ¢ +4. Column (1) presents the baseline specification. Column (2) reports estimates by
channel. Standard errors are clustered at the outlet level and indicate significance 1, 5, and 10% with *** **

and *, respectively.

48



Effect of the takeover on time share (p.p.)
of Radical Left
Effect of the takeover on time share (p.p.)
of Greens

05/06 06/07 07/08 08/09 09/10 1011 1112 1213 1314 14/15 15/16 16/17 17/18 18/19 05/06 06/07 07/08 08/09 09/10 10/11 1112 1213 13/14 14/15 15/16

4 Including PENOPs ¢ Excluding PENOPs * Including PENOPs  * Excluding PENOPs

(a) Radical left (b) Greens

Effect of the takeover on time share (p.p.)
of Left
Effect of the takeover on time share (p.p.)
of Liberals

9 0910 1011 11/12 12/13 13/14 14715 15/16

06/07 07/08 08/09 09/10 10A1 11/12 12/13 13/14 14115 1516 16/17 17/18 18/19 05/06  06/07 07/08

Including PENOPs ¢ Excluding PENOPs Including PENOPs Excluding PENOPs

(c) Left (d) Liberals

of Right

of Radical Right

Effect of the takeover on time share (p.p.)
|
|
I
o
|
I

N

I
|
|
|
I
I
I
|
|
I
|

>
I
|
I
1
I
I
S
t
I
1
|

-
|
I
I
|
|
I
I
I
|

Effect of the takeover on time share (p.p.)

05/06 06/07 07/08 08/09 09/10 1011 1142 1213 13144 14/15 15/16 16/17 1718 18/19 05/06 06/07 07/08 08/09 09710 10A1 1112 12/13 13/14 14715 15/16

4 Including PENOPs  * Excluding PENOPs 4 Including PENOPs  * Excluding PENOPs
(e) Right (f) Radical right

Notes: The Figure plots estimates from the event-study specification corresponding to equation (5). The
dependent variables are the time share of the Radical left in sub-Figure of the Greens in sub-Figure
of the Left in sub-Figure [C.8c] of the Liberals in sub-Figure of the Right in sub-Figure and
of the Radical right in sub-Figure |C.8ff The shaded area corresponds to the season running from September
2014 to August 2015 during which Vincent Bolloré took control of the channels. Standard errors are clustered
at the channel level, vertical bars indicate 95% confidence intervals.

Figure C.8: Event-study regression: Speaking time shares of the different political groups
around Bolloré’s takeover, Controlling for channel-host fixed effects

49

1617 17/18  18/19



Figure C.9: Destination channels of hosts leaving Bolloré channels

ﬂWWW*WMMMM»MM

1

Host goes on no other channel

Host goes on any other channel
—
—_—
——t
—
S G
_—
e
|
S
o
- |
—
—_—
D
—
——
e
——
——
e
1
|
IR
e
—
I
e
+
1
1
T
[ —

(b) Host on any other channel in quarter ¢ 4 4

1

Sttt it il

1
08
06

o

T
|
I
|
|
T
|
04 i
|
|
T

"fwM@:uurﬂw{q|ﬁuiﬁAru.wﬁﬁﬁwp

Host goes on Q2 right-wing time share channel

|
|
T
|
I
|
|
T
|
I
|
|
T
N

(c) Host on other channel in Q1 right-wing share in (d) Host on other channel in Q2 right-wing share
t+4 int+44

1

04

JT *+¥h¢ ﬂﬁﬁ Jﬁ,{*ﬁ;}#»—f*ﬁ- -}f}++*ii£+f,{#ﬁ+

Host goes on Q3 right-wing time share channel
Host goes on Q4 right-wing time share channel

.

(e) Host on other channel in Q3 right-wing share in (f) Host on other channel in Q4 right-wing share in
t+4 t+4

Notes: The Figures plots estimates from event-study regressions corresponding to Equation Iél In Panel a,
the outcome is an indicator for whether the host is no longer observed on the channel in quarter ¢ 4+ 4 and is
observed on no other channel in the sample. In Panel b, the outcome is a dummy variable for whether the host
is no longer observed on the channel in quarter ¢t 4+ 4 but is observed another channel in the sample. In panels
¢ to f, the outcome variable is an indicator equal to one if the host is no longer observed on the channel in
quarter ¢ 4+ 4 and is observed on another channel, depending on whether the destination channel’s right-wing
time share is in the first, second, third or fourth quartile. The shaded area corresponds to the season running
from March 2014 to March 2015, which is when Vincent Bolloré took control of the channels. Standard errors

are clustered at the channel level, vertical bars indicate 95% confidence intervals.

50



"A[oA130adsal ¢y, pue ‘. ‘y. JIM 00T PUR ‘G ‘T 90UBOYIUSIS 9)RIIPUI PUR [9AS] 19[IT0 YY) I8 PAISISN[D dIR SIOLI® PIRPUR)S
610z 1sn3ny 09 ¢10g [1dy wogy Surduer porrad oY) I0J SPUURYD [OIIUOD UO S[(RLIRA SUWIOIINO Y} JO URSW o1 110del SMOI )se[ 8y ], "WLIofIed-1opun 10 -I9A0 0) Spua)
107 9} I9YJOYM 9INSBIUL 0} ‘Si | UOSeIs-[oUURYD pue sy INOY-ojep uo poazifenpisal st areys diysiomora o) ey} 1deoxoe ‘refruuls si (1]) UWN[O)) UI I0JeIIPUI O],
‘(s199.1enb-TourRTD UTYIIM) dIYSIOMSTIA TURIPSUW dAOQR SBY 1SOT 9} Iay)aym 10 SI I0jeorpul o) ‘(QT) uwnio) uf "(AJ I0] 00:1¢-00:6T ‘OIpeI I0] we)):6-00:L) oW}
owiLid SULINp oI SMOTS §,1S0T] 9 IoYPYM 10 ST () UWN[O)) UI S[RLIBA I0JRIIPUI O], "038 SIROA OM) [9UURYD 9} U0 ApPeAI[R SeM JSOT] 9} IoYoym I0 ST (g) uwnjo))
Ut o[qeLIRA I0jedIpul oy ], ‘AIjue soryderSorg sor, © sey oy Ioyjeym () UWN[o) Ul pue o[eUl SI }SOY 91} IIOYM S9)RIIPUI d[qRLIeA o1} ‘() UWN[O)) U] *}SLISMOU ©
ST MOUS §,1S01 9} IoYJoy[M S$9IRIIPUI (G) UWN[O)) Ul AWWNP O], "MOYS oY) 10J ISI[RUINO[ ® S® PaIIPaId SI 1S0Y 9 Iojoym I0J ST 109e0Ipul oY) () uwnjo)) uj ‘s)sens
reonytjod jo orets uerpaw oyoads 1ojrenb-[puuetd aA0qe U 9ARY JR) 9s0Y) ‘s3senS [eoryrjod oART] oYM S)SOY SUOWe ‘I0] ST 109RIIPUI o1} ‘(g) UWN[O)) U] ‘POYISSB[D
Aqreoryijod are oym s1s9N3 SeY] 1SOY O} IOYI9M I0] I0JedIPUl U S9pN[oul (g) uwnjo)) ‘uoryesymads aureseq o) sjuesord (1) uwmioy) -o[dures a1} Ul 19[INO ISYIOUR UO

PoAISSqO SI 1S0Y 9} PUR § + 7 Io3renb ul s1s1xs 198UO[ ou ST 7 19jrenb ur Surysixe ired [ouULYD-)SOY USALS B I9YIOUYM JIOJ I0JEIIPUI UE SI S[(BLIBA SWOIINO Y], :SOPON]

1.20°0 7620°0 TEV0'0 6820°0 9080°0 TSH0°0 LT0°0 6870°0 05£0°0 €070°0 (1=197ur ‘380d ‘[o13u00) A
72€0°0 05€0°0 9170°0 L250°0 68€0°0 GLE00 81100 99€0°0 GSH0°0 0£70°0 (0=m0u1 ‘3s0d ‘[oryu00) fi
1270°0 (3s0d ‘joryuod) fi
eFr0 6770 1670 2510 1670 1670 esh0 1670 G970 esh0 167°0 A
T1CEe9sT GCRITT 73CG9¢C 73CG9¢C 73CG9¢C ¥3C¢59¢ 73C¢G9¢C ¥3C59¢C GLLOET 73C59¢C 742890 SUOI}RAIOS( ()
(g£500°0) (6270000)  (1210°0)  (8010°0)  (1190°0)  (0€£0°0) (€£20°0) (L5800°0) (0£700°0) (08800°0)
#450180°0" 88200'0- 689000  98€00°0- 902000  29T0°0-  4x«ET60°0 #x9020°0 #x4ELT0°0" Tre000°0- 1WUI'T X 6T/L10% X PoyedlL,
(0£20°0) (t91000)  (9620°0)  (69200°0)  (gg10'0)  (I¥10°0) (2120°0) (0220°0) (8¢600°0) (€8900°0)
9G10°0- L0G0°0-  €L800°0"  sxsFFTO0  4xxEEF0°0  TFE000°0 7090°0 TLI00 6€200°0- #xxLEE0°0 U] X LT/GT0T X PoyedlL,
(92800°0) (LL6000)  (50800°0)  (81800°0)  (99800°0)  (81200)  (£8800°0) (26200°0) (9%900°0) (66800°0)  (62200°0)
45657070 wx406€0°0  4xs87T0°0  540TC00  54LFCO0  4ESE0°0  4x60T0°0 +x5CET0°0 +x58G70°0 #lTT0°0  5xx€920°0 61/LT0T X payediy,
(gez0°0) (1¥8000)  (062000)  (ez10°0)  (09600°0)  (G10°0)  (62S00°0) (¥0800°0) (¥110°0) (€€10°0) (£2800°0)
£CST0°0 wxx1890°0 44498200 689000  4xEIG00  GGT0°0  4xGLTI00 +xC120°0 50,5070 186000 £5%2920°0 L1/GT0g X payeaiy,
(sSuryer s;y)T  (sSurey)1 (ewmig)T  (oSe £g)1  (sorgseT)T  (oreIN)T  (1seosmoN)T  (jstrewrnop)T  (jod Auwey)T  (s3sonS [og)T  eureseqg
(11) (01) (6) (8) (1) (9) () (¥) () () (1)

19[IN0 ISHOUR UO PIAISSQO SISO :TT°D) 9IqRI,

o1



E 9[qeT, Ul sk sojou o)) -ordures oy} UI 19[INO0 I9YI0 OU UO
PPAISSqO ST 4S0Y o1} PUR j; 4 7 Iojrenb Ul s)sIxo IoGUO[ OU SI 7 Iojrenb ur urisixe Ired [pUURYD-ISOY USALS ® IS([)0UM IOJ I0JeIIPUL UR SI S[RLIRA SUIOJINO O], :S9ION]

78¢°0 TeC0 L1G°0 G070 TTro 79¢°0 8870 996°0 98€°0 eer0 (1=109u1 “gs50d ‘[01}U0D) fi
7190 099°0 L6S°0 90.°0 780 €86°0 7190 L2670 0870 Tr9°0 (0=103ur ‘3s0d ‘[o13U0D) fi
TLG0 (3s0d ‘[oxyuoo) fi
LTG0 Tes 0 €0S°0 G050 €090 €050 €090 €0S°0 1060 €050 €05°0 A
1ESST TT89VT 732998 V32S9G V32998 V32S9¢C V32998 732998 GLLOET 732S9¢C V32898 SUOIIRAIRSq ()
(6220°0) (ggg00)  (91200)  (0120°0)  (09£0°0)  (¥220°0) (2820°0) (0720°0) (16£0°0) (29£0°0)
L800°0- 9710°0 69T0°0"  skSOT'0  4xllB00"  5ssOTT0" 55 TGE0 +458LT 0 TLI00 9€T0°0- I X 6T/LT0C X POYesd],
(¥¥10°0) (622000)  (g¥100)  (£220°0)  (o€0'0)  (9620°0) (92£0°0) (¢810°0) (L2€0°0) (%9900°0)
€GL00°0- 0S€0'0 5478800 69€0°0 VGE0D  4xa€CT0-  5xsFTT0 +xxL680°0 06£0°0 +xxVOT'0 I X LT/GT0G X Poyesd],
(£920°0) (92900)  (€2g00)  (L070°0)  (92500)  (9€50°0) (€870°0) (e7€0°0) (8260°0) (2020°0) (7£50°0)
ks FOT0 gIT'0 #80T°0  44x9FT0 «C1T°0 ks 6170 9820°0 LT10°0 T0T'0 £G0T°0 xG0T°0 61/L10C X payediy,
(z210°0) (62€00)  (6L8000)  (L920°0)  (L€%00)  (¥S0°0) (82€0°0) (0¥£0°0) (9570°0) (01£0°0) (61%0°0)
xx0CT°0 2648810 4xsTCT0 k00010 soses IPT0 44 9ET0 #+C0T°0 +xxGTT°0 #9610 #518160°0  5xsSTPT0 LT/ST0T X poyeelL,
(sSuryer sey)7  (sSumpey)1 (ewr )T (oSe £g)1  (sorgse )T  (ereIN)T  (9seosmeN)T  (3sewanor)]  (jod Auepy)]  (sysenS [0g)]  ouleseq
(11) (o1) (6) (8) () (9) () (¥) () (2) (1)

19]IN0 I9YJ0 OU UO PAAIISO SISO g1 O[qel

52



C.7 Additional results

CNews

c8

2 24
1 11
!
(|
] Il | Il |||||| 0 i " Y T N T T
0 L e Tt L il Ill TG ) g1 e o
T M RN T il gy o
B Y e L " s o s |
I" ||||- ey J
1 \ -1
a4 /
I
2
-2\ T T T T T T T T T T T T T T T T T T T T T T T T T
: ¥ ¥ ¥ ¥ ¥ ¥ : ¥ ¥ ¥ 3 z = : ¥ ¥ ¥ ¥ ¥ I ¥ x : = x =
P :OEEOEOEEEGEEGEGRG P ::OEEOROEEEGEGEEGEE
g 8 5 5§ z 5 & &5 &8 &5 &5 & & 8§ &€ 8 2 5 & 5 & 5 &5 & & & & &
§ &8 B &8 R 8 R B &8 B ® & & =® § &8 8 8 R B 8 B ® B & ®% &8 &®&

(a) CNews

Canal +

(b) C8

Canal +, C8, CNews

(c) Canal+

T T T T T T T T T T T T T T T T T T T T T T T T T
+ % < MR < MR <+ < < MR <+ T 0+ 0% 0z % < M
E E E E E 3 E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E
g & oS £ & & 3 5 6 K~ & & S - g & oS r© & ® 3 8§ & K~ & © S T
g 8 2 g g I 2 e = 2 2 8 & g8 8 2 g ¢ @2 s e 2 £ 2 2 8 &
s &8 3 &8 &2 & & & & & & & g =8 s 8 3 & § & & & & & & & & 8
& & & &8 &§ &8 & & & & & & & & & & & & 8& ® & & & & ® & & &

(d) All 3 channels

Figure C.10: Change in audience following Bolloré’s takeover

53



45

4.4

43

45

4.3

4.2 42
413
409

4.1 407 4.1
o o
g 4 397 g 4

—————————————————————— T3 — — - - - - - 3% __

£ 3.90 3901 E
2 39 S 39
T T 280
3 38 - 38

37 37

359
36 36
353

35 35

34 34 as

33 55 IR

Public radio CNews / I-Tele Public TV BFM TV Private radio Public radio Canal + Private radio BFM TV M6
Canal + M6 Overall pop. LCl TF1 Public TV Overall pop. CNews / I-Tele Lct TF1
(a) 2013 (b) 2018

45
o @
8 8
3 8
£ £
2 r=J
& £
5 il
3 5

Public radio Canal +

Public TV Overall pop.

(c) 2019

6 BFM TV
CNews / |-Tele

Private radio

Public radio Overall pop.

Private radio

CNews / I-Tele
6

+
Public TV BFM TV

(d) 2020

Notes: The Figure plots the average political preferences of the audience of the different television channels
/ radio stations in our data. The data come from the Reuters Institute’s Digital News Report. The sample
includes 1,016 individuals for France for the year 2013, 2,006 for 2018, 2,005 for 2019, and 2,038 for 2020.
Among the survey questions, respondents are asked whether they watch public television, Canal+, I-Tele, LCI,
BFM TV, TF1, and M6, and whether they listen to public radio or private radio. They are also asked about
their “political ideology”: “Some people talk about ’left’, 'right’ and ’centre’ to describe parties and politicians.
(Generally socialist parties would be considered ‘left wing’ whilst conservative parties would be considered ‘right
wing’). With this in mind, where would you place yourself on the following scale?”; with a 1 (Very left-wing)

to 7 (Very right-wing) scale.

Figure C.11: Political preferences of the audience

54



References

Bakker, Ryan, Erica Edwards, Liesbet Hooghe, Seth Jolly, Jelle Koedam, Filip Kostelka,
Gary Marks, Jonathan Polk, Jan Rovny, Gijs Schumacher, Marco Steenbergen, Milada
Vachudova, and Marko Zilovic, 1999-201/ Chapel Hill Expert Survey Trend File, Version 1.1,
University of North Carolina, Chapel Hill, 2015.

Benson, Rodney, Matthew Powers, and Timothy Neff, “Public Media Autonomy and Ac-
countability: Best and Worst Policy Practices in 12 Leading Democracies,” International Journal
of Communication, 2017, 11 (0).

Cantoni, Enrico and Vincent Pons, “Strict ID laws don’t stop voters: Evidence from a US
nationwide panel, 2008-2018,” The Quarterly Journal of Economics, 2021, 136 (4), 2615-2660.

Finkelstein, Amy, Matthew Gentzkow, and Heidi Williams, “Sources of geographic variation
in health care: Evidence from patient migration,” The quarterly journal of economics, 2016, 151
(4), 1681-1726.

Petit, Thomas, Pierre Letessier, Stefan Duffner, and Christophe Garcia, “Exploiting Visual
Context to Identify People in TV Programs,” in “Computer Analysis of Images and Patterns: 19th
International Conference, CAIP 2021, Virtual Event, September 28-30, 2021, Proceedings, Part II
19” Springer 2021, pp. 220-230.

95



	Dataset
	INA data coverage benchmark
	Sample definition
	Classifying guests 
	Other data on guests 
	Data on journalists
	Additional details on the data construction

	The French media and political landscape: Detailed Information
	Public broadcasters
	Private broadcasters
	Changes in media ownership
	Pluralism and equal-time rules
	Political landscape

	Additional tables and figures 
	Guest classification
	Movers and stayers
	Variance decomposition
	Channel effects over time
	Changes in political time shares around the takeover
	Hosts staying or leaving around the takeover
	Additional results


